Norsk duo mot forlagsgiganter

Kampanjer for Tiden og Gursli Berg sikret Fjeldbraaten & Waage nominasjoner til Future Book Awards, i konkurranse med internasjonale storforlag.

Det lille markedsføringsbyrået Fjeldbraaten & Waage har to nominasjoner i konkurransen Future Book Awards som kårer bransjens beste jobber i «imaginative publishing».

Begge nominasjonene for det lille byrået er i kategorien «Best use of Digital in a Marketing/Publicity Campaign» for jobber de har gjort sammen med Gursli Berg Forlag og Tiden Norsk Forlag. Dermed har F&W to av de ti nominerte i kategorien.

 

I konkurranse med de store

Blant de andre nominerte i konkurransen finner vi blant annet Penguin Random House, HarperCollins, HarperCollins UK og Bloomsbury.

– Det er helt sjukt å se den nominasjonslista. Det er jo verdens største forleggere vs. oss, sier de to partnerne og eneste ansatte i byrået, Zoë Waage og Ida Fjeldbraaten. – Når man ser de jobbene de er nominerte for, så har jo de andre et budsjett som nok overgår våre nær nullbudsjettskampanjer med flere millioner kroner.

 

Naken på Snapchat

Fjeldbraaten & Waage er et markedsføringsbyrå som spesialiserer seg på litteratur. De startet opp i februar i år, og har allerede fått mange gode navn på kundelisten. I tillegg til Tiden og Gursli Berg har F&W blant annet jobbet for Forleggerforeningen, Lofoten Internasjonale litteraturfestival Reine Ord, Mime Forlag, Fair Forlag og Bazar Forlag.

 

Fjeldbraaten & Waage 2

FOR GURSLI BERG: Naken på Snapchat.

 

En av jobbene de er nominert for i konkurransen er «Naken på Snapchat» der de fikk folk til å lese høyt fra boken Naken av Raine Miller på Kondomeriets Snapchat-konto. Naken er første bok  i den erotiske «Blackstone»-serien som gis ut på Gursli Berg Forlag.

 

Interaktivt spill

Den andre jobben ble gjort i samarbeid med Tiden Norsk Forlag rundt Janne S. Drangsholts utgivelse Ingrid Winters makeløse mismot.  Her lagde byrået et interaktivt spill rettet mot bokhandlerne der de måtte lese boken og finne spor på nettet for å løse gåten.

 

Fjeldbraaten & Waage 1

FOR TIDEN NORSK FORLAG: Interaktivt spill.

 

– Dette hadde jo ikke skjedd hvis ikke Tiden Norsk Forlag og Gursli Berg Forlag hadde turt å satse på ideene vi kom med. Derfor er nominasjonene like mye deres som våre.

– Hvorfor tror dere disse to bidragene er blant de utvalgte?

– Vi tror de liker lekenheten ved dem, at vi tør å utfordre litt. Og det viser at hvis man er kreativ, så kan man få til mye på et lite budsjett.

 

Deles ut i desember

Hvert år kårer Future Book Awards de selskapene og enkeltpersonene som har spilt en nøkkelrolle i å drive forlagsbransjen fremover. Fjeldbraaten & Waage sier at de ikke forventer å gå helt til topps i London 4. desember, men at det å bli nominert er en ære og et bevis på at det er plass til et byrå som F&W.

– Dette er jo litt David mot Goliat her, eller Harry Potter mot Ingrid Winter, så vi får se!