Mens «små» penger skaper store bølger her hjemme, høres lyden av milliarder i vårt naboland. Storytel AB alene har nå større markedsverdi enn hele den norske bokbransjen til sammen.
Forrige uke meldte vi fra bokmessen i Bologna at den store «snakkisen» i år var lydboka. Mens vi i Norge helst debatterer Stordalens 20 millioners innskudd i bokbransjen, fosser det svenske lydbokmarkedet videre – både hva gjelder kapital og abonnenter.
Etter årets tre første måneder har børsverdien av lydbokkonsernet Storytel steget med hele 45 prosent.
Børsverdien av lydbokkonsernet er nå over 5 milliarder svenske kroner – seks ganger børsverdien til hele Gyldendal-konsernet her hjemme. Rask regnekunst tilsier dermed at utfordreren blant nordiske forlag er priset høyere enn verdien av hele den norske bokbransjen totalt.
Antall abonnenter har økt til 578.000 i første kvartal, en økning på 51 prosent fra samme tid i fjor, av dette utgjør svenske abonnenter 307.000. Veksten i Sverige er «bare» på 26 prosent, mens utlandet øker med formidable 95 prosent.
Svenske konkurrenter i farta
Samtidig melder også Bonnier-eide BookBeat om en vekst på 130 prosent for første kvartal i år alene. BookBeat går nå hardt ut etter markedsandeler av lydbokmarkedet. Lydboktjenesten økte omsetningen med nesten 300 prosent til rundt 80 millioner SEK i 2017.
I mars meldte det svenske lyd- og e-bok distributøren Nextory at forlaget hadde hentet inn 51 millioner i risikokapital. Selskapet har tidligere hentet 50, slik at over 100 millioner i friske penger er tilført selskapet. Nextory meldte før helgen om en vekst på 200 prosent i første kvartal, sammenlignet med fjoråret.
I mars kom videre beskjed om at Akademibokhandelns internetbokhandel Bokus lanserer sin egen lydbokstrømmetjeneste Bokus Play.
Antagelig har BookBeat og Nextory tilsammen rundt 50.000 abonnenter i Sverige. Det betyr et svensk totalmarked, storebror Storytel inkludert, på rundt 360.000 abonnenter. I 2016 økte de tre selskapene omsetningen med 60 prosent. Totalmarkedet i Sverige for strømmede lydbøker kommer med dette antagelig til å ligge godt over 500 millioner i omsetning for inneværende år.
Mindre aggressivt i Norge
Norske aktører som Lydbokforlagets strømmetjeneste Fabel (Aschehoug og Gyldendal) og den norske avdelingen av Storytel (50 prosent eiet av Cappelen Damm) – er begge i klar kontrast tilført lite kapital. Antagelig er samme tilfellet for Ebok.no’s Pluss (Vigmostad&Bjørke). Markedsføringen av lydboka er da heller ikke spesielt påtrengende i Norge, i forhold til vårt naboland i øst.
Tall fra Forleggerforeningen viser en norsk vekst på «fattige» 10 prosent for nedlastede lydbøker i 2017.