Ny vår for lydbøker i Bologna

– Før var det spørsmål etter e-bokrettigheter, men nå er det mye større interesse for audio, forteller Anette Garpestad i Cappelen Damm Agency.

Barnebokmessen i Bologna er en årlig festbegivenhet for alle som driver med barne- og ungdomslitteratur. Årets messe er nummer 55 i rekken, og frem til torsdag skal forleggere, agenter og publikum bade i alt hva barnelitteraturen har å tilby. Og skal vi tro informasjonssjef i Cappelen Damm Agency, Anette Garpestad, er stemningen på topp:

– Stemningen er fantastisk. For det første er det vår, solen skinner fra blå himmel, og den nye norske standen har en fantastisk plassering, forteller Garpestad på telefon fra Bologna.

Men årets snakkis på messen er ikke en forfatter eller tittel – det er en gammel kjenning som vender tilbake:

– Den store snakkisen er lydbøker, forteller Garpestad. – De aller fleste utenlandske forlag er interessert i rettighetene til lydbøker når det gjelder salg av titler.

Det har også vært flere arrangementer dedikert til lydbøkene, og Garpestad tror at det er strømmetjenestenes suksess som har fått interessen for lydbøker til å øke:

– Det er jo et stort pluss for lydmediet. Før var det mye forespørsler om å få e-bokrettigheter inn i kontraktene, men nå er det mye større interesse for audio.

Hektisk, hektisk, hektisk

Til tross for god stemning er det ikke mye tid til å nyte et glass prosecco i finværet:

– Selv om stemningen er veldig god er det hektisk, hektisk, hektisk – med masse folk innom standen.

Betyr det at det er stor interesse for norsk barnelitteratur?

– Åja, absolutt. I år er det flere enn før som har kommet vandrende rett inn på standen for å få til et møte, i tillegg til de faste forlagene. Vi merker at det er et fokus på norsk litteratur, og det er morsomt å se at mange ulike typer forlag dukker opp.

Fra Cappelen Damm Agency trekker hun særlig frem Marta Breen og Jenny Jordahls bok som en populær tittel hos utenlandske forlag:

– Det er en kjempeinteresse for Kvinner i kamp, noe som er veldig spennende. Det er veldig morsomt at boken, som er utvalgt av NORLA som en fokustittel innen non-fiction, også gjør det så bra her i Bologna. Det viser at det er en bok som favner bredt og som har truffet veldig riktig.

Men det er også andre, eldre, forfatterskap som skaper interesse:

– Det er også en veldig bra utvikling på forfatterskapene til Bjørn F. Rørvik og Anna Fiske. Det er jo to serier som har rullet og gått i flere tiår, og nå kommer resten av verden etter. Det er veldig morsomt å se god, alternativ illustrasjon slå an.

Stor entusiasme

– For oss som er så store på barne- og ungdomslitteratur er dette det definitive møtestedet, forteller Garpestad.

Hun trekker også frem det nordiske fellesskapet som særegent ved barnebokmessen:

– Det spesielle med Bologna er det nordiske fellesskapet. De nordiske forlagene og organisasjonene trekker sammen, og det har vært ekstra fint.

I fjor ble festivalen besøkt av totalt 26 743 bokbransjefolk, som betød en økning på to prosent fra året før. Til tross for at andre deler av bokbransjen roper varsko, mener Garpestad at Bologna-messen viser at barnas lesefremtid ikke står i fare:

– Det er ingenting her som tyder på at barneboka er på vei ut, og det er ingen som melder om noen depresjon rundt barnebøkene. Det er heller stor entusiasme fra både store og små forlag

 

(Hovedfoto: Cappelen Damm)