Åtte av ti norske romaner som blir solgt kommer fra kun fire norske forlag. Oktober holder førsteplassen.
Oktobers sterke forfatterstall, med blant andre Anne B. Ragde (bildet) og Jon Michelet, bidro til at forlaget i fjor holder førsteplassen fra året før på bransjestatistikken som nå er lagt frem. I fjor var hver fjerde solgte norske skjønnlitterære bok en Oktober-bok. En svært imponerende fasit.
Det er ikke bare Oktober som beholder sin sterke posisjon. Fire forlag dominerer det norske skjønnlitterære landskapet totalt. Foruten Oktober, er det de tre store: Gyldendal, Cappelen Damm og Aschehoug. Disse hadde til sammen nær åtti prosent av salget i 2016 – et solid hopp fra 72 prosent året før, viser bransjestatistikken.
De store blir sterkere
De fire øvrige forlagene som var registrert med markedsandeler i denne kategorien i 2015 – Bestselgerforlaget (9,3 prosent), Vigmostad & Bjørke (4,5), Kagge (3,7) og Samlaget (3,6) – har i 2016 falt under målbart minimumsnivå og inngår alle i gruppen «Andre forlag» (20,3) i statistikken. Det hører med til historien at Bestselgerforlaget eies av Aschehoug og Gyldendal, hvilket gjør de stores dominans enda sterkere.
Storforlagene som følger bak Oktober har byttet plass innbyrdes. Slike skifter er naturlig, etter som enkeltforfattere – som Nesbø hos Aschehoug – vil prege disse statistikkene. Men det er verdt å merke seg at Cappelen Damm har gjort noen betydelige byks fra 8,6 prosent markedsandel i 2014, via 14,6 i 2015, til 18,5 prosent i fjor.
Norsk skjønnlitteratur – markedsandeler 2016
(rangering 2015 i parentes)
- (1) Forlaget Oktober 24,8
- (3) Gyldendal 21,5
- (4) Cappelen Damm 18,5
- (2) Aschehoug 14,8
(Foto: Lasse Berre / Oktober)