Salomonsson kjøper Bonnier-agentur

Bonnier selger Storytellers Agency – som representerer Lars Kepler – til Niclas Salomonsson og hans Salomonsson Agency.

 

Forfatterduoen bak psevdonymet Lars Kepler, Alexandra og Alexander Ahndoril, har eid Storytellers Agency sammen med Bonnierförlagen.

Bakgrunnen for salget skal være forfatterparets ønske om å styrke den internasjonale satsningen på Lars Kepler, i ulike formater, ifølge bransjebladet Svensk Bokhandel. Rettighetene til Lars Keplers bøker er siden debuten i 2009 solgt til 40 land.

 

God kombinasjon

Det skal ha vært Bonnierförlagen som for et par måneder siden tok kontakt med Salomonsson Agency for å diskutere et eventuelt salg.

– Dette hadde nok ikke skjedd hvis ikke forfatterne selv hadde ønsket det. Samtidig er dette en diskusjon som har pågått over lengre tid, og det var vi som tok det første initiativet. Kombinasjonen av et av Sveriges gjennom tidenes største forfatterskap og markedsledende Salomonsson Agency er god, sier forlagssjef Jesper Monthán i Albert Bonniers förlag til Svensk Bokhandel.

 

Film-nettverk

Niclas Salomonsson i Salomonsson Agency er ifølge Svensk Bokhandel svært fornøyd med å overta Storytellers Agency og Lars Keplers forfatterskap. Han vil på nåværende tidspunkt ikke si noe om hvilke planer og ideer de har for forfatterskapet fremover, men avviser ikke at overgangen kan ha sammenheng med agenturets internasjonale kontaktnett innenfor filmbransjen.

Bonnierförlagen eide 70 prosent av Storytellers Agency og forfatterduoen Alexander og Alexandra Ahndoril eide 30 prosent. Partene ønsker ikke å si noe om kjøpesummen. Det er bare Lars Keplers forfatterskap som medfølger i handelen. De tre øvrige forfatterne som var representert av Storytellers Agency har fått tilbud om å bli representert av Bonnier Rights.

Storytellers Agency blir et datterselskap av Salomonsson Agency.