Purriot inntar operaen

– Dette er ikke en typisk opera, forteller Bjørn F. Rørvik og Gisle Kverndokk om "Purriot og den forsvunne bronsehesten", som har premiere til helgen.

– Da jeg og Ragnar Aalbu skrev boka snakket vi faktisk om at det hadde vært gøy å se boken som en opera med syngende grønnsaker, forteller Rørvik, som denne helgen får ønsket sitt oppfylt.

Da er det nemlig premiere på Purriot og den forsvunne bronsehesten ved Den norske opera, som er basert på Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbus populære barnebok om Mesterdetektiven Purriot.

– Jeg gleder meg veldig til å se det ferdige resultatet, sier Rørvik, som har fulgt prøvene tett de siste ukene.

Operaen følger mesterdetektiven Purriot, som etterforsker forsvinningen av en verdifull bronsehest fra middelalderen. Den har blitt borte på mystisk vis under prøvene på den historiske teaterforestillingen Hurlumspelet. Operaen er skrevet av Rørvik og komponist Gisle Kverndokk:

– Det har vært en fryd å samarbeide med Gisle, sier Rørvik, og forteller at de kjente hverandre fra før. De hadde nemlig møttes på litteraturfest på Røros noen år tidligere.

– Da spurte han om jeg hadde noe imot å bli «parodiert» og presentert som Gisle Jordskokk, komponisten bak Hurlumspelet, i den neste boken deres. Og det hadde jeg selvsagt ikke, sier Kverndokk.

Barnekrimopera

– Jeg har et langt forhold til Operaen, og dette er den fjerde barneoperaen jeg har jobbet med her på huset, forteller Kverndokk. Purriot-oppsetningen er nemlig ikke hans første «fra bok til scene»-prosjekt:

– Det aller første stykket jeg satte opp på operaen var Georgs magiske medisin, og jeg har også skrevet musikk til Falkbergets Den fjerde nattevakt, Jorda rundt på 80 dager og laget musikkteater av Sofies verden.

Det var tidligere operasjef Per Boye Hansen som tok kontakt med Kverndokk med ønsket om å sette opp en ny forestilling for barn.

– Av en eller annen grunn ville han sette opp en barnekrimopera – da er det jo bare en mann å spørre, sier Kverndokk og titter bort på Rørvik. Men Rørvik var mer skeptisk:

– Jeg sa jo ja, men jeg var usikker på om jeg ville klare det og jeg grudde meg. Jeg hadde jo aldri skrevet en libretto før, sier Rørvik, og legger til:

– Jeg følte meg derimot trygg fordi jeg visste jeg kunne lene meg på Gisle. Vi fikk tidlig en god fellesfølelse på hvordan det skulle bli, og samarbeidet var lettere enn jeg hadde trodd, sier Rørvik.

– Det er ikke så vanskelig å skrive opera, legger Kverndokk til.

Barn og dyr

– Det er ingen voksne med i stykket, og det er helt unikt at det er så mange flinke barn på én scene, forteller Kverndokk.

Hele Operaens barnekor er med i forestillingen, 85 barn til sammen, alle mellom 6 og 18 år. I tillegg er alle utkledd som grønnsaker, noe som har gjort forberedelsene litt uten om det vanlige:

– Regissør Heidi Bruun Nedregaard har ropt ut ting som; «Jeg trenger en artisjokk og to chili», flirer Rørvik.

Men med så mange barn på én scene har operaen blitt skrevet på en utradisjonell måte:

– Du får alltid beskjed om å måtte fokusere stykket inn mot noen sentrale karakterer, mens med dette stykket så må jo alle barna få noe å gjøre på scenen. Så her har jeg måttet pøse på med småroller, sier Kverndokk.

De sier jo at du ikke skal jobbe med barn eller dyr?

– Å jobbe med barn er gøy, men det er viktig å velge riktig barn, sier Rørvik.

Glede seg mest til

– Dette er jo ikke en typisk opera, men kanskje mer enn musikal, forteller Bjørn – og Gisle er enig:

– Her har vi inkorporert ting fra andre operaer, som Wagner, Beethoven og Beatles. Starten er også en parodi på åpningen i Les Miserables. Det er et sammensurium, og jeg tror de voksne kommer til å syntes dette er morsomt.

Hva kan publikum glede seg mest til?

–  Det musikalske, først og fremst. Barnekoret er utrolig flinke. Men også at det ikke er noen dødpunkter. Det er fengende og jeg tviler på at folk kommer til å kjede seg, sier Rørvik.

–  Det er en lun og fin humor, en morsom historie, et unikt univers og også noe for de voksne. Altså litt samme stemning som i Rørviks bøker, sier Kverndokk.

 

Purriot og den forsvunne bronsehesten har premiere lørdag 12. mai.

 

-- annonse --