- Jeg har vokst opp med disse historiene, og syntes de var så spennende at jeg også ville fortelle dem videre til andre barn, forteller ukas barnebok-profil, Adele Lærum Duus.
Adele Lærum Duus er utdannet litteraturviter og arbeider som skuespiller og forfatter. Hun har vært litteraturkritiker og driver sitt eget teater ”Lys levende Adele”. Duus debuterte som forfatter med barneboka Oldefars ulveskinnspels (Mangschou). Bli bedre kjent med henne her i vår ukentlige spalte.
Forfatter: Adele Lærum Duus, 41
Aktuell med: Farfars bombekrater (Mangschou)
Farfars bombekrater er en billedbok med dramatiske, gripende, rare og morsomme historier om hverdagslivet i en doktorfamilie på Voss under andre verdenskrig. Den baserer seg på historier som min farfar fortalte meg da jeg var liten, og er nydelig illustrert av Elisabeth Moseng.
Hvorfor skrev du akkurat denne boken:
Boka er en frittstående fortsettelse av min forfatterdebut: «Oldefars ulveskinnspels», som handlet om min oldefar som var doktor i gamle dager. Jeg har vokst opp med disse historiene, og syntes de var så spennende at jeg også ville fortelle dem videre til andre barn.
Tre barnebok-favoritter:
– Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte. Den har noe dypt universelt i seg, fordi den omhandler vanskelige temaer og fordi historien er mesterlig fortalt.>
– Roald Dahl: SVK. Fordi den er en deilig blanding av det humoristiske og det groteske.
– Frances Hodgson Burnett: Den hemmelighetsfulle hagen. Fordi den beskriver miljøet så levende at du føler du er der sammen med Mary, og fordi symbolikken i den har noe mektig ved seg.
Sjekk ut:
– Agnès de Lestrade: Ordfabrikken. Den tematiserer ordenes betydning på en nydelig måte og er usedvanlig vakkert illustrert av Valeria Docampo. «Ordfabrikken» forteller oss at det viktigste er å lytte med hjertet.
Hvordan jobber du?
Siden bøkene jeg har skrevet til nå har vært basert på muntlige fortellinger fra min farfar, har historiene allerede ligget der da jeg startet. Utfordringen har vært å gjøre det riktige utvalget av historier og formulere dem godt innenfor det korte billedbokformatet. Siden jeg også jobber som skuespiller, har bøkene blitt til i intensive skriveøkter utenom det vanlige arbeidet mitt, gjerne mens jeg har vært på turné. Da sitter jeg på hotellrommet og jobber om kvelden. Det er viktig for meg å få satt av tid til skrivingen, og da jobber jeg disiplinert og konsentrert.
Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn?
Vitte Bendix Nielsen: Ingrid fra Kina. Fordi den handlet om en tapper jente som måtte bo langt borte fra foreldrene sine for å gå på ballettskole, og var så dryppende sentimental at den alltid fikk meg til å gråte. Jeg arvet den av min tante og leste den i filler.
Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?
Den lille musen Nøkleblom fra Tornekrattbøkene. Fordi da kunne jeg vært med henne inn i de vidunderlige illustrasjonene til Jill Barklem.
Og hvem ville du helst selv ha vært?
Pippi Langstrømpe. Fordi hun er både modig og morsom, og fordi jeg da kunne spist krumelurepiller så jeg ikke ble «stur».
Hva må en virkelig god barnebok inneholde?
En fortellerstemme som er så nær at du føler boken snakker til akkurat deg. Den må gripe deg.
På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi?
Over de syv hav med Pippi, fordi den reisen ville blitt veldig humørfylt og uforutsigbar, men samtidig trygg, siden Pippi hamler opp med alt.