Merkedag: Lydbokforlaget topper hos Storytel

Jørn Lier Horst

KOMMENTAR: I dag brakte BOK365 topplisten for Storytel-lyttingen i mars. Minst ett år forsinket kom nyheten vi har ventet på: Ei lydbok fra Lydbokforlaget toppet listen.

Etter måneder av dragkamp er det endelig åpnet for at erkekonkurrentene i det lukrative strømmemarkedet tilbyr hverandre et utvalg av eierforlagenes rettighetsportefølje. Lydbokforlaget, eiet av Gyldendal og Aschehoug, har lenge ikke villet levere utgivelser til Storytel Norge, eiet av Cappelen Damm og svenske Storytel. Årsaken har antagelig vært konkurranseskjerming av Lydbokforlagets egne strømmetjeneste, Fabel, men offisielt har man brukt uavklarte rettighetsspørsmål som årsak. Ditto og gjerne av lignende beveggrunner, har Cappelen Damm, det av de norske forlagene som har satset suverent mest på produksjon av lydbøker, ikke villet avgi titler til Fabel.

Når Jørn Lier Horst, med sin siste utgivelse på Gyldendal – som lydbok produsert av Lydbokforlaget, allerede den første måneden går direkte til topps på Storytel-listen, viser dette at utvidelsen av biblioteket har vært etterlengtet.  Enn så lenge er utvekslingen av titler som en prøveperiode å regne. Det blir imidlertid spennende å både se og høre forfatternes reaksjoner. Hvilke forfattere får delta i begge strømmetjenestene, og hvilke blir avspist med kun den ene? Dette er helt nye problemstillinger som blir utfordrende å finne løsninger på.

Vi skylder også å ta med oss Vigmostad & Bjørkes strømmetjeneste EBok.no Pluss som fortsatt ligger til behandling hos Konkurransetilsynet med sin klage over det strømmetjenesten opplever som en leveranseboikott fra de tre andre storforlagene.

Også på Fabel-listen er det en utgivelse fra et annet forlag enn eierforlagene som topper: Are Kalvøs Hyttebok frå helvete er utgitt av Kagge.

To gode nyheter i en vanskelig tid hvor strømmetjenestene kan vise seg å bli vinnere.

På Stockholmsbørsen har Storytel vist seg blant de sterkeste aksjene. I dag kunne konsernet melde om 1,15 millioner betalende abonnenter etter 1. kvartal 2020. De siste to ukene i mars mer enn fordoblet tilstrømmingen av kunder seg, den sterkeste økningen i lydbokgigantens historie.

 

ANDERS NERAAL

 

Les også: To tapere: Forfatterne og lytterne