– Markerer skille for e-bøker i Norge

Eystein Hanssen skal i samtaler med Cappelen Damm neste uke.

I går skrev BOK365 at forfatterne på Aschehoug og Gyldendal har fremforhandlet en ny avtale som sikrer dem 25 prosent forhandlerrabatt, i tillegg til royaltyen på 28-30 prosent, for eget salg av e-bøker. Nå kan andre forlag komme til å følge etter.

 

Krimforfatter Eystein Hanssen skal i samtaler med sitt forlag Cappelen Damm neste uke, og tror at når Aschehoug og Gyldendal er kommet til enighet med sine forfattere, så vil andre forlag følge etter.

– Dette er positivt for forfatterne, og det markerer et skille for e-bøker i Norge, sier han til BOK365. – Jeg håper og tror at når to så store forlag har gått med på dette, er det sannsynlig at de øvrige følger etter med tilsvarende avtaler. Det er jo relativt gode tradisjoner for å tenke likt i norsk forlagsbransje, sier Eystein Hanssen.

Forlagsdirektør i Cappelen Damm, Elisabeth Steen, uttalte i går til BOK365 at det så langt er få av deres forfattere som har tatt opp dette: – Vi behandler dette individuelt og tar en samtale med de forfatterne som ønsker egne løsninger for e-boksalg.

 

Mer penger fra eget salg

Avtalen mellom forfatterne og Aschehoug og Gyldendal åpner for at forfatterne selv kan selge sine bøker via ePorten og egne hjemmesider. I tillegg til royalty på 28 prosent på de første 799 bøkene og 30 prosent deretter, får forfatteren en forhandlerrabatt på 25 prosent. Avtalen gjelder samtlige forfattere i forlagene, ikke bare enkeltforfattere, og den gjelder backlisten.  Legger man sammen – og ser bort fra momsen på e-bøker, sitter forfatteren da igjen med 53-55 prosent av utsalgsprisen. Når det gjelder nye titler reguleres salget i fastprisperioden gjennom eksisterende avtaleverk.

Se også: Stille opprør ga ny e-avtale.

 

Lyttende og konstruktive

Hos Norges fjerde største forlag, Vigmostad & Bjørke, er man åpne for nye løsninger:

– Vi har ikke fått noen henvendelser fra våre forfattere om dette så langt. Får vi det, lover vi å være både lyttende og konstruktive, sier forlagssjef Tine Kjær. – I første omgang tar vi dette individuelt. Skulle dette bli mer omfattende, kan det godt tenkes at vi gløtter mot Aschehougs og Gyldendals løsning.

Vigmostad & Bjørke er blant de forlagene som har fått til en e-bokomsetning av en viss betydning, og forlaget har tatt godt for seg av toppliste-plasseringene både hos Bokhandlerforeningen og Apple/EbokNorden:

– Vi skal være like flinke med e-bøkene våre som med papirbøkene. Derfor har vi en offensiv digital strategi og selger e-bøker gjennom alle gode kanaler. Vi har blant annet en betydelig e-bokomsetning gjennom iBookstore, forteller Tine Kjær.