Lederskifte i Akademika

Sylvi Rommetveit Steine

Forlagsgründer og bokhandler Arnstein Bjørke overlater ledelsen av Akademika-kjeden til Sylvi Rommetveit Steine.

Landets tredje største bokhandelkjede har rekruttert den nye ledelsen fra eget ledd.

– Etter 10 år med dobbel stilling som både daglig leder for morselskapet Forlagshuset Vigmostad og Bjørke og Akademika var tiden inne til endring og det passet godt sammen med at vi var i den heldige situasjon å ha en veldig god intern kandidat klar til å overta, sier Arnstein Bjørke.

Sylvi Rommetveit Steine tok over som daglig leder i Akademika i april og selskapet er godt i gang med en større omorganisering:

– Kundeadferd, leverandørstrategier og konkurransesituasjonen er i endring.  Det er en spennende periode for Akademika. Som resten av bokbransjen må vi også tilpasse oss mindre marginer og endrede studievaner, sier Akademikas nye leder.

Sylvi Rommetveit Steine har lang fartstid i norsk bokbransje. Hun har tidligere jobbet i Melvær, Norli, Ark og Studia, som så ble til Akademika.

– Jeg har jobbet med grunnskole bøker, skjønn og generell -litteratur og fagbøker, og det bærer biblioteket mitt preg av, ler Sylvi.

– Jeg syns det er verdifullt å ha vært med på alle endringene i bransjen de siste 26 årene, men i Akademika er det fokuset på dagens og fremtidens studenter og akademia som ligger fremst i pannebrasken. Jeg innvilger meg selv tid med nye studenter så ofte jeg kan for å få innspill, og forstå hvordan de tenker og agerer. Pendelen har svingt voldsomt mot digitalisering og tilrettelegging for studentene i mange år nå. Det er spennende å følge forskning rundt lesning og studievaner og den politiske diskusjonen rundt kompetanse og kvalitet i utdanning, oppsummerer Steine. Samtidig ser hun klare utfordringer:

– Vi har opplevd redusert salg de siste årene. Dette skyldes i liten grad salg av digitale bøker, men dårlig studentøkonomi og nye studievaner med økt bruk av andre digitale tjenester som YouTube, ChatGPT med mer. Heldigvis opplever vi at studenter og fagansatte i stor grad verdsetter at vi gjennom våre butikker gir god tilgang på og økt salg av på fag- og lærebøker.

– Fag- og lærebøker har stått for en betydelig andel av forlagenes lønnsomhet i mange år. Skal vi kunne opprettholde tilbudet vårt og sikre tilgjengelighet og markedsføring av alle de viktige fagbøkene som utgis, er vi avhengige av at forlagene gir oss gode nok betingelser. Det er et paradoks hvor mye lavere rabatt forlagene gir på fagbøker sammenlignet med allmennlitteratur, avslutter Rommetveit Steine.