– La meg på samme surrealistiske nivå som etaten

INSPIRERT AV EGNE ERFARINGER: Daniel Østvold. (foto: Ford Forlag)

Daniel Østvold er klar med tegneserie om sitt første møte med NAV.

Daniel Østvold søkte om alderspensjon – og svaret fra Nav resulterte i det som muligens er den første tegneserieromanen viet etaten.

I utgivelsen kort og godt titulert «NAV» skildrer Daniel Østvold øyeblikket der han åpner postkassen og finner svaret på pensjonssøknaden. Der hevder Nav han har innvandret fra Frankrike i 1999, noe som må behandles før Nav kan ta stilling til hans eventuelle inntreden i rekken av norske pensjonister.

– Et sterkt første møte?

– Ja, det må man si. Jeg er billedkunstner, det vil si selvstendig næringsdrivende uten fast ansettelse og har derfor ikke hatt noen befatning med Nav før innlevering av søknad om alderspensjon våren 2022. Etter dette mottok jeg et brev med påstanden om at jeg hadde innvandret fra Frankrike i 1999. Noe som selvfølgelig aldri har funnet sted. Hallo, etternavnet mitt er Østvold. Ikke spesielt fransk, mais oui?

Måtte bli tegneserie

Det tok ikke lange tiden før Daniel Østvold, som blant annet har begått 14 tegneserier i fantasysjangeren, ofte i samarbeid med tekstforfatter Greg Storm, tenkte tegneserietanken. Og denne gangen skrev han teksten selv.

– Hendelsen var for fantastisk til IKKE å bli laget tegneserie om!

Daniel Østvold 

Norsk billedkunstner, tegneserieskaper, forfatter og musiker f. 1955. Som billedkunstner vier han seg maleri og skulptur i en nyere realistisk tradisjon. Som tegneserieskaper står han blant annet bak fantasyserien «Chronicles of the Witch Queen» sammen med Greg Storm. Østvold har siden tidlig 80-tall spilt gitar i band som Couldn’t Happen Here, Dark Rose of Cathal, Paint og Circus Leaving.

For Østvold er født og oppvokst i Oslo, så en innvandring fra Frankrike eller noe annet land har selvfølgelig aldri funnet sted.

Navs påstand ligger tilsynelatende et stykke utenfor virkeligheten, forfatteren har kun hatt et studieopphold i Frankrike en stakket stund. Men i boken lar Østvold sitt alter ego begynne å fundere på om Nav faktisk har rett og lar svaret trekke ham inn i et surrealistisk landskap – Paris på slutten av 1990-tallet, blant kunstnere fra alle verdenshjørner.

«Der skal fortellingen på mange måter Navs byråkratiske krumspring», heter det fra Ford Forlag som utgir «NAV» i tillegg til Østvolds tegneserie-bandbiografier viet The Kinks og R.E.M.

Enkemannspensjon

– Jeg ville komme Nav i møte, og la meg på samme surrealistiske nivå som etaten, sier Daniel Østvold til NTB – og sier han «ikke bare tror» at dette er et engangstilfelle.

– Jeg kjenner til lignende glipper fra Nav. En venn av meg ble forespeilet enkemannspensjon fra Nav på et tidspunkt da han verken hadde avdød eller levende kone!

Østvold sier han ikke har kjennskap til tidligere tegneserier om NAV, og fabulerer:

– Kanskje min er den første?

Han har foreløpig ikke mottatt noen reaksjon fra Nav, men lover overfor NTB at han «gjerne møter etaten til presseholmgang om noen skulle få den ideen».

– For ordens skyld mottok jeg heller ikke noen forklaring eller beklagelse etter det famøse brevet. Og nei, jeg gidder ikke å forære de et eksemplar, synes ikke de fortjener det akkurat. Hvis NAV er interessert, kan de bestille albumet fra Ford forlag.no eller kjøpe det hos Tronsmo eller Outland i Oslo, sier han kontant.

Sier det meste

Tittelen «NAV» kan sies å være kort og fyndig, og Østvold sier han aldri vurderte noen annen.

– Jeg tenker at den sier det meste.

På spørsmål om hvorfor han valgte å legge sin beretning til tegneserieformatet, svarer Daniel Østvold:

– Tegneserier er alle muligheters medium. Harvey Pekar laget en stripe om hvordan man skreller en appelsin, og albumet «Paying for it» handler om kjøp av sex. Selv forsøker jeg å favne bredt, og kombinerer fantasy, dokumentar og biografi, sier han og legger skrått til:

– Pussig nok ikke ulikt etaten Nav, selv om de strengt tatt ikke lager tegneserier.