1. juli forsvant moms på ebok og strømmetjenester for lydbok. Storytel og ebok.no PLUSS kutter sine abonnementspriser. Fabel dropper planlagt prisøkning. Forlagene senker ebok-prisen.
Etter flere runder, blant annet med EØS, fikk kulturminister Trine Skei Grande gjennomslag i regjeringen for å fjerne moms fra ebøker og strømmetjenester og likestille disse med digitale avisabonnementer. Da dette ble klart i mai, snakket BOK365 med flere aktører som sa at momskutt skulle komme leserne og lytterne til gode.
Viktigst rent økonomisk hva gjelder allmennmarkedet, er per idag fjerningen av momsen på strømmetjenestene. Anslagsvis beløper strømmetjenestene seg til rundt 200 millioner kroner. Med dette blir det 40 millioner kroner som nå kan fordeles mellom kunder, rettighetshavere og – eventuelt, strømmeselskapet selv.
Lene Røren i ebok.no.PLUSS var tidlig ute med epost til kundene sine om at strømmeprisene kuttes tilsvarende momsen.
– Vi oppfattet dette som en beskjed fra regjeringen om at prisene skulle ned og den beskjeden har vi fulgt. Dette har vært planlagt i noen uker, sier hun.
Storytel kutter
– Storytel setter ned prisen til kr 179. Prisreduksjonen tilsvarer ca. halvparten av momsfritaket. Vi ønsker at den resterende halvparten skal komme rettighetshaverne til gode. Storytel er naturlig nok avhengige av at rettighetshaverne får god nok kompensasjon til å fortsatt kunne skrive og utgi bøker og lydbøker, sier daglig leder i Storytel, Håkon Havik.
– I hvilken grad merker dere abonnementspris som argument for folks valg av strømmetilbyder?
– Vi opplever at prisen er veldig viktig. Hvis du går inn på Storytel i App Store, vil du se at vi har fått svært gode anmeldelser for selve tjenesten og utvalget – men tilsvarende klager på prisen. Mange kunder har sammenlignet prisene våre med internasjonale strømmetjenester for film og musikk. Men vi er en norsk tjeneste som må forholde oss til norsk pris- og kostnadsnivå, og har ingen mulighet til å konkurrere med disse på pris. I hvert fall ikke hvis forfatterne skal få anstendig betalt.
Fabel kutter ikke, men øker til gjengjeld ikke prisen
Ann-Kristin Vasseljen forlagssjef i Lydbokforlaget, som eier Fabel, sier at de har hatt en flat pris (169/mnd) siden lanseringen i februar 2017 og ikke vil gå ned i pris ut til bruker per nå:
– Denne momsreduksjonen kommer rettighetshaverne til gode. Egentlig hadde vi tenkt å øke prisen siden vi har ligget lavere enn andre, men vi gjør store investeringer i porteføljen, teknologien og i markedsføring som er med på å bygge et bærekraftig strømmemarked. Vi hadde røde tall i fjor og har røde tall i år, men vi tenker langsiktig bruker reduksjonen i moms til å investere i en bærekraftig modell, forteller Ann-Kristin Vasseljen. Forlaget selger ellers godt med lydbøker som stykkgods, men disse har hele tiden vært moms-fritatt, så her blir det ingen direkte årsak til endring.
– Det er hyggelig for deres kunder om hovedkonkurrentene vår vil kutte prisen, men vi ligger uansett vil ligge lavere i pris per bruker, sier Vasseljen, og legger til: – Ingenting er hugget i stein. Vi evaluerer prisstrategien og ulike abonnementsmodeller kontinuerlig, og kommer tilbake til dette til høsten, sier Vasseljen.
Ebokprisene også ned
Forlagene bestemmer prisen på ebøker og det går via systemet Mentor. Aschehoug satte straks ned prisen, noe som førte til at Jo Nesbøs Kniv gikk ned fra 262 til 210 kr hos Ebok.no. Til sammenligning koster den fysiske utgaven av boka 349 kroner hos Haugen bok, så det er absolutt muligheter for at momsfritaket kan stimulere salget av ebøker, spesielt nå under sommersesongen.
Ebøker for allmennmarkedet omsetter for rundt 50 millioner kroner, her blir med andre ord potten som skal fordeles rundt 10 millioner. Det virker som at de fleste forlagene lar moms-kuttet komme leserne til gode, i alle fall på bøker som er underlagt fastpris. Bøker som konkurrerer med engelskspråklige utgaver, er det også grunn til å tro at vil bli gjenstand for priskutt. Utdanningsmarkedet vil BOK365 måtte komme tilbake til i en senere artikkel.
Alle de fire store forlagshusene: Cappelen Damm, Gyldendal, Aschehoug og Vigmostad&Bjørke har etter det vi kan registrere, kuttet sine ebok fullpris prispunkter i allmennmarkedet.
– Vi vil også kutte prisene på ebøker tilsvarende momsen så snart det lar seg gjøre. Vi har cirka 400 titler ute som ebok, forteller forlagssjef Jorunn Sandsmark i Kagge Forlag.
– Samlaget vil at dette skal kome lesarane til gode og vi set derfor ned prisen på alle våre e-bøker frå i dag, meldte adm. direktør i Samlaget, Edmund Austigard, i en pressemelding da fritaket var klart.
– Vi skal ta en avgjørelse på det over sommeren, forteller daglig leder, Ole Bjørn Venås hos Strawberry Publishing. Ei heller forlegger Per Nordanger hos Spartacus har rukket å ta en avgjørelse. Også denne vil imidlertid ta en gjennomgang etter ferien.
Prosent-dysleksi
Ellers noterer vi oss at det kan herske et snev av prosent-dysleksi i norsk forlagsverden. Både nevnte Samlaget, men også E-bok.no meldte at de senket prisene med 25 prosent, det samme som momsen. Problemet med prosentregningen er imidlertid at når man senker fra et beløp inkludert moms, må man redusere antall prosenter.
Legger du 25 prosent moms på 80 kroner, ender du på 100. Men skal du tilbake igjen fra 100 til 80, må du bare trekke fra 20 prosent.
Det kan være lett å rote seg bort i prosentregning. For noen år siden meldte ingen ringere enn Dagens Næringsliv om aksjer som hadde falt mer enn 100 prosent.
(foto: Goryn VD / iStock)