– Idiotisk produkt? Langt ifra

I HEFTIG KRANGEL: Lene Røren.

Lederen i EBOK.no stiller seg uforstående til uttalelsene om at E-boken er "et idiotisk produkt", slik direktøren i et av verdens største forlagshus hevder.

Lene Røren, som leder Ebok.no kjenner seg ikke igjen i det konsernsjefen i Hachette Group, Arnoud Nourry, uttaler om «det idiotiske produktet» e-boken.

– Jeg kjenner verken Hachette Group eller Nourry spesielt godt, men det som kommer frem i BOK365s artikkel tidligere i dag er jeg selvfølgelig uenig i. E-boka er mye mer enn en elektronisk versjon av papirboka. Den rommer muligheter som papirboka ikke har ved at bøkene er tilgjengelig nærmest hvor som helst og når som helst.

Økte valgmuligheter og «den lange halen»

– Fordi e-boka ikke har behov for et fysisk lager, og heller ikke blir utsolgt, kan man også tilgjengeliggjøre et mye bredere spekter av litteratur enn det man har mulighet til i en fysisk bokhandel, sier Røren. – Det gjør at man kan tilby også annen og smalere litteratur. Vi i EBOK.no gjør dette bl.a. via vår selvpubliseringsløsning.

Funksjonalitet

– E-bøker åpner også for mange spennende funksjoner som gjør at man kan tilpasse og skreddersy leseopplevelsen etter eget behov. E-bøkene kan berikes med alle slags mulige metadata og tilleggsinformasjon til det man leser, i tillegg til oversettelse og ordforklaringer underveis. I dag finnes det jo allerede interaktive e-bøker med fargerike illustrasjoner, lyd og animasjon. E-bøker i EPUB3 kan også bl.a. berikes med lyd og video, sier Lene Røren.

Videreutvikling?

– Hva tenker du kan gjøres for å utvikle e-bokproduktet videre da?

– Større fokus på innovasjon og produktutvikling basert på lesernes ønsker og behov, er et must for å videreutvikle e-bokproduktet.

– Arnaud peker på stagnasjon og nedgang i salget av e-bøker som følge av manglende innovasjon. Hvilke erfaringer har dere når det gjelder eventuell stagnasjon i salget?

– Vi har overhodet ingen erfaring med stagnasjon i salget. Vi har hatt en jevn økning siden oppstarten. 2017 ble et veldig godt vekstår for oss, og hittil i år ser vi at trenden fortsetter, sier Røren.

 

 

2

54 Delinger