FRAMSNAKKING: – Det er en burlesk og storslått roman som sitter i deg i lang tid etterpå.
Silje Iversen Hammersland, redaktør og informasjonssjef i Font forlag, er lille julaftenr-gjest i årets Framsnakking-spalte. Her utfordrer BOK365 folk i forlagsbransjen til A) å løfte frem en bok fra eget forlag som ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener, og B) å velge en bok fra et konkurrerende forlag.
Satirisk brodd
Siljes korte tur bort til egne bokhyller, resulterer i et langreist valg:
– Tidlig i høst ga vi ut romanen De fire bøkene av kinesiske Yan Lianke som også besøkte Oslo i noen dager, og attpåtil inviterte redaktør Halfdan Freihow til hjemlandet i etterkant for å holde foredrag om Liankes forfatterskap. Noe som egentlig er ganske spesielt ettersom de færreste av Liankes bøker er tillatt i landet. Det sies at virkeligheten overgår den villeste fantasi, og i et levende språk med satirisk brodd avdekker Lianke mørke sannheter som blir fortrengt av det offisielle Kina. I De fire bøkene går han nærmest bibelsk til verks i skildringen av Maos moderniseringsplan Det store spranget – parolen som førte til hungersnød, kannibalisme og krevde et titalls millioner av menneskeliv i overgangen til 1960-tallet. Det er en burlesk og storslått roman som sitter i deg i lang tid etterpå, og jeg håper at flere vil plukke opp både denne og hans tidligere svært kritikerroste og gode bøker.
Kloke tanker
Hvilken velger så Silje Iversen Hammersland å trekke fram fra et annet forlag? Ferden går til Samlagets hyller:
– Brit Bildøen er en glimrende forteller, og jeg har sett frem til en ny roman fra henne siden jeg leste Sju dager i august. Med fantastiske anmeldelser for sin nye roman Tre vegar til havet har hun kanskje fått sin vindusplass, men jeg er søren ikke sikker, så jeg anbefaler boken likevel. Denne gang forteller Bildøen en ganske personlig historie om barnløshet og om et par som etter mange år i adopsjonskø, vippes ut i kulden i møtet med et firkantet og ansiktsløst byråkrati. Bildøen evner å berøre aktuelle tema, kaos og galskap både varsomt og finstemt, og det blir stor dramatikk selv i tørre brev til offentlige kontorer. Med kloke tanker og vakre naturskildringer i en parallell historie fra et senere perspektiv, blir leseren ganske besatt av å vite hvor og hvordan alle disse berørte menneskene finner sin plass når siste brev er skrevet og siste offentlige vedtak er gjort.