Selvpubliseringens kunst

Anne Kristin Møller og Kristin Over-Rein fra BoldBooks på lansering sammen med programleder Sidsel Dalen.

Nettorget BoldBooks skal hjelpe forfattere som vil gi ut bøker selv.

Er du forfatter og har lyst til å gi ut bok selv? Mange har forsøkt – og for noen har det gått riktig bra. Nå er et nytt nettsted som kan styre deg gjennom hele prosessen etablert. BoldBooks formidler kontakt mellom forfatter og redaktører, designere og trykkerier. Og etter hvert også med potensielle lesere.  

– Ja, det er meningen, sier gründer Kristin Over-Rein, som sammen med Anne Kristin Møller og Johanna Birkeland lanserte det nye nettstedet for full sal på Litteraturhuset i Oslo før helgen.

Hele prosessen

Meningen er at både forfatterspirer og også allerede etablerte forfattere skal få hjelp med prosjektene sine. Fra start til ferdig bok.

På nettstedet skriver de:

«BoldBooks.no er en selvbetjeningsløsning for forfattere som ønsker å gå utenom tradisjonelle forlag. Vår målsetting er å gi forfattere større eierskap til bøkene sine, uten at det tar for mye tid og krefter. Ved å forenkle alle ledd i en bokproduksjon blir dette mulig, og som forfatter kan du konsentrere deg om det som er aller viktigst – nemlig å skrive.»

Kristin Over-Rein utdyper:

– Det er altså en total selvbetjeningsløsning for forfattere, sier hun til BOK365. – Vi bidrar med teknisk veiledning, og forfattere kan møte tjenesteleverandører som kan bidra til å lage en bok av god kvalitet.

Kontakt

I tillegg er det meningen at nettstedet skal være et sted der lesere og forfattere kan møtes.

– Men vi er ikke en tradisjonell nettbokhandel. Vi driver primært med formidling. I praksis selger forfatteren boken sin direkte til leseren. Vi stiller også med betalingsløsninger og system for dette. Det at vi går utenom de tradisjonelle salgsleddene blir det mye mer på forfatteren. Vi er ikke forhandler og det er forfatteren som yter godt av det.

– Bokkjøpernes airbnb?

Selvpubliseringsgründer: Kristin Over-Rein

Ja, litt. Partnerne møter hverandre her på nettstedet, smiler Kristin Over-Rein.

– Ok. La oss tenke oss at en forfatter sitter på en roman på 300 sider. Hva koster det å publisere den. Fra start til mål?

– Det kommer helt an på. Hvis du gjør det grundig og kjører gjennom alle ledd … kanskje 30 til 50.000?

– Og hvordan er prosessen?

– Først kan du sende manuset til en manuskonsulent, som gir en slags anmeldelse for tidlige utgaver av manuset. Forfatter og konsulent kan godt ta flere runder før neste steg, som er å bestille en redaktør. Redaktøren luker bort kjedelige partier, foreslår omskrivninger, kommenterer og går mer grundig gjennom manuset. Så hjelper vi til med å produsere bøkene slik at de ser ålreite ut. Omslagsdesign er viktig. Og så er det eventuelt trykk – om det er snakk om papirbøker. Vi har avtale med trykkerier som gir hyggelige priser, sier Kristin Over-Rein.

Fra forlag til indie

En av dem som var tilstede under lanseringen før helgen er Lena Roer, aktuell med bind to i en trilogi, der første bind ble gitt ut på Juritzen forlag i 2014. Bok to kommer nå på eget forlag via BoldBooks, og Roer fortalte at hun gjør dette fordi hun synes det er fint å ha kontroll over hele prosessen selv.

– Da den første boken kom ut den gangen skjønte jeg plutselig at det var så utrolig mange bøker som kom samtidig. Jeg følte at det var en milliard andre bøker der ute og at min druknet fullstendig. Så ble liksom ingenting gjort. Det som ble gjort gjorde jeg selv, følte jeg. Jeg har selv jobbet med markedsføring og reklame og så mange muligheter som ikke ble benyttet.

Da jeg skrev manus nummer to lurte jeg veldig på hva jeg skulle gjøre. Jeg har flere hatter og har en drøm som trengte flere rom egentlig. Forlagsbransjen ble faktisk litt for trang. Det endte med dette.

Selvpubliserer: forfatter Lena Roer

Samme designer

De nye boken hennes, Tideverv, er andre roman i trilogien om Randi, som begynte med Ringrosen. Jakten på en sannhet på Juritzen i 2014.

Den nye boken har samme design  og samme utforming som den første, og hun understreket at Juritzen har vært veldig ryddig i prosessen.

– Og jeg var veldig fornøyd med omslaget. Det var naturlig at bok to skulle ligne på den første, så jeg kontaktet den samme designeren i Danmark. Det kostet litt, men jeg tror det var verd det.

– Det viktige nå, sa Roer fra scenen, – er at også indieforfattere må gjøre alt skikkelig. Da selvpubliseringen kom, var det mange manus som havnet ute nokså ubearbeidet. Det har dessverre gjort at dette har fått et litt frynsete rykte. Det skal det bli slutt på nå.

BoldBooks er støttet av Innovasjon Norge, og du kan mer om dem på nettstedet deres her

 

 

-- annonse --