Hardy-guttene og ordspill

- Ordspill er vel nærmest en tvangsnevrose jeg har, og som nå har vist seg å være god å ha, forteller ukas barnebokprofil Njord Svendsen.

Njord Svendsen er aktuell med billedboken om ulven Bomulv. I det daglige er forfatteren kommunikasjonsrådgiver, og tidligere jobbet han som journalist. Bli bedre kjent med den skrivende sunnmøringen i vår ukentlige spalte. 

 

Forfatter: Njord Svendsen

 

ir9cnogmmyvc39r7x82b

 

Aktuell med: Bomulv (Samlaget)

Bomulv lengter etter å få en venn, flykter fra flokken og møter sauen Stig, som han etablerer et sterkt om enn noe komplisert fellesskap med. Bomulv handler om å stå utenfor, om vennskap, om å oppdage seg selv og om hva det egentlig vil si å være sterk og modig.

 

 

 

Hvorfor skrev du akkurat denne boken:

Bomulv er faktisk en spin-off! Det begynte med selve ordspillet og figuren. Den ble diktet opp til «Klara kan mykje rart om klede» av Teresa Grøtan, kona mi. Klara er en seksåring  som forestiller seg at bomull kommer fra bomulven, en logisk følge av at ull kommer fra sauen. Dette var mitt bidrag til den boka. Jeg begynte å tenke på å skrive en egen bok, om Bomulv, for jeg har vært plaget med skrivetrang, særlig etter at jeg sluttet som journalist. Samlaget viste seg å like ideen.

 

Tre barnebok-favoritter: 

Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte. Leste den nylig sammen med datteren min. Det blir ikke bedre.

Kari Stai: Jakob og Neikob. Smart, morsom, original. Jeg identifiserer meg med Neikob. Og liker altså ordspill.

Janosch: Med tigeren og Bjørnen til Panama. Vidunderlige fortellinger, fortryllende karakterer. Og Panama er i vinden!

 

Sjekk ut: 

Bjørn T. Bøe: Det er ein elefant i barnehagen. Varm, vittig og på lag med ungene. Jeg er i tillegg svak for elefanter, særlig i barnehager.

 

Hvordan jobber du?

Ordspill er vel nærmest en tvangsnevrose jeg har, og som nå har vist seg å være god å ha, bare ikke alltid i selskap. Å skrive handler jo også om å leke med ord. Ellers er det gjerne ting jeg ser, eller som blir sagt rundt meg, som kan gi ideer. Stemninger fremkalt av musikk, eller solnedganger – med eller uten elg – kan også inspirere, men disse er jo ikke alltid like fruktbare i det ofte brutale møtet med tastatur og blanke ark. Når det gjelder tid og rom til å skrive prøver jeg å unngå å stille for store krav. Jeg er dobbeltarbeidende småbarnsfar på si.

 

 

s19akhirq2tbgfyyq3ni

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn? 

Jeg ble ikke lest så mye for. Det gikk en del i eventyr fra noen boksamlinger jeg ikke husker navnet på. Og senere, Hardy-guttene. Hardy-guttene og hydrofoilmysteriet! Den tittelen er limt til minnet.

 

Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?

En kopp kaffi med Snusmumrikken hadde gjort seg. Og kanskje han muldvarpen som fikk en bæsj i hodet.

 

Og hvem ville du helst selv ha vært? 

Jeg kommer bare på mange jeg ikke ville ha vært. I alle fall ikke muldvarpen som fikk en bæsj i hodet. Og ikke bukkene Bruse. Og ikke trollet.

 

Hva må en virkelig god barnebok inneholde?

Mye av det samme som en bok for voksne. Et godt språk, en viss dybde, humor og tristesse, gjerne i en og samme setning. Barn er mer mottakelige for det absurde, det kan være en bonus.

 

På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi? 

Pippi. Jeg har aldri forstått meg på Harry.

 

Foto hovedbilde: Paul S. Amundsen

Illustrasjon: Akin Duzakin