Gyldendal overtar Kunnskapsforlaget

Gyldendal-sjef John Tørres Thuv.

Gyldendal overtar hele eierskapet i Kunnskapsforlaget, Norges ledende utgiver av ordbøker.

– Kunnskapsforlaget har gjennom tiår vært av stor betydning for norsk språk, utdanning og samfunnsliv. Ordbokforleggeriet har gjennomgått store endringer de siste årene og drar nytte av digitalisering og nye forretningsmodeller. Vi ser frem til å videreføre dette viktige arbeidet, sier JohnTørres Thuv, konsernsjef i Gyldendal.

Kunnskapsforlaget ble opprettet i 1975 av Gyldendal og Aschehoug som frem til nå har eid forlaget sammen. Kunnskapsforlaget har gjennom de siste tiårene spilt en viktig rolle for det norske språk og samfunn, med Store Norske Leksikon som det mest betydningsfulle verket.

I 2010 overtok Fritt ord og Sparebankstiftelsen Store Norske Leksikon for å videreføre det som en åpen og gratis nett-tjeneste. Kunnskapsforlaget har etter dette fortsatt med viktige utgivelser som de blå ordbøkene, Bokmålsordboka, digitale tjenester som den nettbaserte ordboka ordnett.no, samt utviklet Det Norske Akademis ordbok NAOB.

Samtidig som Gyldendal overtar hele Kunnskapsforlaget, selges eierandelen i Bestselgerforlaget til Aschehoug.

– Massemarkedet er en viktig kanal for oss og våre forfattere. Samtidig som vi selger Bestselgerforlaget vil vi styrke vår satsing inn i dette markedet, sier Thuv.

**

Les også vår kommentar: Kunnskap og kommers finner hver sin havn