«God natt, Oslo» går av stabelen i morgen, som den eneste litteraturfestivalen som skjer i levende live i sommer. Corona står ikke på programmet, men samtidig er festivalen preget av de siste månedene.
– Vi gleder oss veldig mye, det blir spennende å endelig få dele vårt program med et publikum, sier Lisa Berg.
Det har vært en festivalfattig sommer, og mange gleder seg nok derfor til «God natt, Oslo», som reklamerer med å være «den eneste litteraturfestivalen som holder dørene åpne i sommer», starter opp i morgen.
– Billettsalget har vært godt. Det er nok mange som har lyst på festival nå, og vi kjenner jo et ansvar for å holde alle trygge, sier Berg om festivalen som varer fra 11. til 12. august.
Hun er sammen med Silje Lindberg del av en fesivalsjef-duo. Dette er tredje året «God natt, Oslo» arrangeres, og første året Lindberg og Berg er sjef. De mener at det vil publikum merke på programpostenes performative stil.
– Vi kommer fra scenekunsten, og tar definitivt med oss et performativt preg. Vi er vant til å tenke helhetlig og skape et sted hvor publikum blir overrasket. Samtidig har vi beholdt den gode samtalen som kjernen – å høre spennende mennesker er det alltid verdi i.
Fundamentert i Covid-tiden
– Det er ikke en festival hvor vi skal snakke om corona, det har vi gjort siden mars – men vi skal snakke om de større perspektivene rundt våren vi har hatt. Det er noe som bevisst og ubevisst er en del av alle samtaler nå. Det preger alle, og det preger litteraturen, sier Berg.
Elefanten i rommet for alle offentlige arrangementer i disse dager er selvsagt covid. Men «God natt, Oslo» er ikke en festival som har måttet tilpasse seg den nye situasjonen. Covid var med fra starten:
– Vi begynte å sette sammen festivalen da Norge var i shutdown, og den er fundamentert på den tiden vi har stått i nå og det er innbakt på alle mulige måter, sier Berg.
Men festivalen er selvsagt preget av smitten.
– Smittevern er kjempeviktig, og det har vært flott å se SALTs kjempeinnsats som arrangør i hele sommer for å lage arrangement som er trygge. De har satt smittevern aller først. Det vil vi fortsatte med de neste to dagene.
Svette ut smerten
SALT i Bjørvika i Oslo skiller seg ut fra omgivelsene, men sine fiskehjeller, naust og badstuer. To av programpostene foregår i badstu, og Berg mener at festivalens røde tråd nok er å «svette ut» smerten i livene våres.
– Mange av programpostene tangerer smerten og døden, sier Berg.
En av postene som foregår i en badstue er en hyllest til Yahya Hassan.
– Hassans dikt er smertefulle og brutale. Da er det noe med å kjenne litt på det i denne litt ukomfortable posten. Det er ingen som skal lese Hassans dikt, for det er for tidlig å ta hans ord i sin munn. Vi skal prosjektere diktene på veggen i badstuen, akkompagnert av trommeslager Hans Uhre.
Men det er ikke alle postene som foregår i badstue. Festivalen stiller med hele tre scener og en båt.
– Her kan du blant annet oppleve Thomas Hylland Eriksen og Jan Grue snakke om historiene vi forteller om oss selv etter krisen. Mens Maria Navarro Skaranger skal lede en samtale om hvordan ordet kan ankre opp krisen. Årets avlyste klimatoppmøte er nå flyttet til langkaia, hvor Mathias Samuelsen leder Cornelius Jakhelln, Ida Frisch og Dag O. Hessen gjennom spørsmålet; “kan kunsten redde oss ut av krisen”?, sier Berg.
– En fin siste reis
Festivalsjefen vet også hva hun gleder seg mest til:
– Det er posten MS Gravøl. Her tar vi med publikum på en båttur rundt hovedøya og lytter til skuespillere Rebekka Nystabakk og John Emil Jørgensrud lese fra diktsamlingen Fra en annen virkelighet av Gunvor Hofmo. Morten Myklebust står for musikken. Det kan bli en fin siste reis.
Dette tror Berg også vil bli høydepunktet for festivalpublikummet.
– Å seile rundt Hovedøya til lyden av Hofmo akkompagnert av Myklebust tror jeg kan bli fint. Et slags sted for litt stille, eller kanskje høylytt, refleksjon.