Frykter bestselgerfokus

Samarbeidet mellom Tanum og Coop kan føre til større fokus på bestselgere. Det frykter Forfatterforeningens leder.

– Jeg frykter det, men det er for tidlig å si akkurat hvordan dette blir, sier Forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik om samarbeidet mellom Tanum og Coop.

I går ble skrev BOK365 at bokhandlerkjeden Tanum inngår samarbeid med dagligvarekjeden Coop om salg av bøker i butikk. Samtidig sier Coop opp avtalen med Bladcentralen og lar Cappelen Damm-eide Tanum få selge alle bøkene. Den norske Forfatterforening er usikker på hvordan det vil slå ut.

– Det er positivt at folk finner bøker flere steder, også når de er innom butikken på den daglige handleturen. Og det er bra hvis det fører til at flere leser. Det er også positivt at Coop utvider det smale utvalget de har av bøker, men vi er bekymret for hva dette vil ha å si for den gode bokhandelen, sier Kriznik til BOK365.

– Hvis økt salg av bøker i butikk fører til nedleggelse av bokhandler vil leserne få mindre valgfrihet, og det vil være negativt for litteraturen. Det holder å ha ti sjampoer i hyllene, men det holder ikke med et utvalg på bare ti bøker.

Les også: – Kan være positivt

Bokhandelen viktig

Kriznik påpeker at Forfatterforeningen har vært kritisk til manglende breddesatsning i enkelte bokhandler.

Samarbeider med Tanum: Coop-sjef Geir Inge Stokke

Men den godt fungerende bokhandelen er svært viktig for å vise frem et langt bredere utvalg bøker enn det Coop vil komme til å vise. De små bokhandlene merker allerede økt salg av bøker i dagligvare. Hvis en fortsatt vil ha fagbokhandel er det viktig at folk fortsetter å gå i bokhandelen.

Og spørsmålet er jo hvilke bøker som kommer til å bli solgt i Coops butikker? Vil det være et tverrsnitt av årets norske bokutgivelser? Neppe. Og vil salg av bøker i matbutikken føre til økt boksalg og mer lesing av bøker blant folk? Eller vil det bare bli større markedsandeler til Coop som går på bekostning av bokhandelen? Den siste rapporten fra Litteratur- og Bogpanelet i Danmark, der de har fripris på bøker, viser at flere og flere bøker selges i dagligvare. Med det følger et bestselgerfokus og økt kommersialisering, sier Heidi Marie Kriznik.

– Viktig å støtte opp om breddebokhandelen

Bokhandlerforeningens leder Trine Stensen tror større tilgjengelighet av bøker kan gi økt oppmerksomheten om bøker.

Bokhandlerforeningens leder Trine Stensen

– Det er bra. Men det blir enda viktigere at forlagene støtter godt opp om breddebokhandelen, sier hun om avtalen mellom Tanum og Coop.

– De fleste breddebokhandlere ligger godt spredt utover i landet, og konkurransen er allerede stor fra bl.a. dagligvarehandelen. For bokhandelen er kryssubsidiering mellom bestselgere og bredde viktig for å kunne tilby en bredde av bøker.

– Hva blir de andre kjedenes mottrekk, tror du?

– Bøker i dagligvare er ikke et nytt fenomen, det har vært der lenge. Alle er vant til å konkurrere hardt hver dag både med hverandre og andre aktører som vil tjene på å selge bøker, sier Trine Stensen.