– Vi fikk gåsehud, sier Karin Helgøy Ferrantes norske forlag, Samlaget.
Ferrantes bestselgende første roman i Napoli-kvartetten kommer snart til en TV nær deg. HBO annonserte i fjor at de skal lage en mini-serie av boken, og bestilte åtte episoder.
Produksjonen har allerede startet i Italia, og HBO har gitt seerne et første blikk på adapsjonen av Elena Ferrantes bestselger Mi briljante venninne.
Bildene er av seriens sentrale karakterer – Elena og Lila. Nykommerne Elisa Del Genio og Ludovica Nasti spiller venninnene som unge (førstnevnte er faktisk halvt norsk), mens Margherita Mazzucco og Gaia Girace spiller ungdommene i siste halvdel av serien.
Serien blir regissert av Saverio Costanzo, og i følge HBO skal de ha gjennomgått en castingperiode på 8 måneder hvor rundt 9.000 barn og 500 voksne fra hele Campania var på audition. Serien vil inkludere mer enn 150 skuespillere og 5000 statister. De har også bygget nabolaget som er i kjernen av fortellingen, en 215.000 kvadratmeter scene.
Gleder seg til serien
– Vi gler oss stort til HBO-serien. Vi var fleire i forlaget som fekk gåsehud av dei første bileta av Elena og Lila som HBO slapp førre veke, sier Karin Helgøy i Samlaget. Hun er glad for at Ferrante er med på produksjonsiden:
– Med Ferrante sjølv inne på manussida og produsentane frå Gomorrah trur vi dette vil halde høg kvalitet. Det er jo eit verk som ber om å bli filmatisert.
Opplaget på Napoli-kvartetten er på rundt 450.000 samlet i Norge, og forlaget tror serien bare vil føre til økt oppmerksomhet rundt Ferrantes forfatterskap.
– Fleire vil definitivt få opp augene for Ferrantes bøker no som serien kjem. Margareth Atwood har også opplevd stor interesse for bøkene internasjonalt etter HBOs A Handmaids Tale.
Hvorvidt bøkene nå vil finnes i film omslag er heller usikkert grunne tomslagenes sterke identitet:
– Vi har starta tenkje på det med serie-innpakning av bøkene. Samtidig har Exil-design gitt dei norske utgåvene ein sterk identitet, så vi må vurdere dette grundig. Vi ønskjer iallefall å starte ein dialog med HBOs PR-ansvarleg for å finne på noko gøy når serien har premiere!
(Foto: HBO)