John Tørres Thuv mener 2018 ble langt bedre enn sitt rykte: – Det konsumeres mer litteratur, blant annet takket være strømming.
2018 var et år med synkende papirboksalg og overskrifter om en bransje i krise. Likevel er Gyldendals toppsjef John Tørre Thuv optimist:
– Først må jeg si at jeg har stor forståelse for at mange i bransjen er bekymret. Vi står i en tøff omstilling, sier Thuv. – Samtidig er det viktig å se at 2018 har vært et godt bokår. Det skapes bøker og litteratur av høy kvalitet som engasjerer, året har brakt flere solide bestselgere og vi har fått mer oppmerksomhet enn på lenge. Se på for eksempel Snøsøsteren og Zeshan Shakars Tante Ulrikkes vei – betydningen av og interessen for det vi holder på med har sjelden vært større. Slik jeg leser bransjestatistikkene må vi ha hatt en av de beste bokhøstene og bokårene noensinne, når vi legger sammen papirbokvolumene og de hurtig voksende bok-strømmetjenestene.
Bransje i bevegelse
Thuv understreker at de siste års endringer har gjort boka mer eksponert og mer tilgjengelig, og at det gjelder å benytte mulighetene: «Ikke stå i ro. Lytt til omgivelsene, men hold på verdiene», er rådet fra Gyldendals konsernsjef, som mener hans eget forlag både har evnet å holde på verdiene og gripe mange av mulighetene.
– Gyldendal vokser på hovedområdene også i år, fastslår Thuv.
I løpet av det siste drøye året er det blitt 200 flere hoder i Gyldendal-konsernet. Det hører med til historien at 150 av de 200 hodene er knyttet til innlemmingen av 25 Notabene-bokhandlere i ARK-systemet, men forlaget har også styrket alle redaksjonene, salgs- og markedsavdelingene, det har styrket seg på digitale læremidler og proff-tjenester, og styrket seg innenfor både fysisk og digital bokhandel.
Omsetningsmessig møter man likevel utfordringer i bransjen totalt sett:
– Men nye formater og forretningsmodeller bidrar også til at bøkene blir enda billigere og at det knapt er omsetningsvekst, det er utfordrende for bransjen. Men endringene skjer til beste for leserne, og det er tross alt de vi er til for, sier Thuv.
Stordalens inntog
2018 var året da hotellkonge Stordalen entret bokbransjen med et brak. På få måneder snappet han opp både bestselger-forfattere og gode redaktører. Heller ikke Gyldendal har ikke vært skånet. De måtte se sin mest inntektsbringende enkeltforfatter, Jørn Lier Horst, forsvinne ut døra. Men forlaget på vestsiden av Sehesteds plass jobber fremdeles iherdig for å hente ut betydelig omsetning fra Horsts backlist.
– At Stordalen kom inn i bokbransjen må vel være et sunnhetstegn. En mann med teft ser at dette er en vital og spennende bransje, der det fremdeles er mange muligheter. Dessuten er det viktig med dynamikk i bransjen. 2018 har vært fullt av rollebytter og forlagsbytter for både medarbeidere og forfattere. Og det er oppløftende å se oppmerksomheten bøker og bokbransjen har fått i 2018. Avisene har vært fulle av bokstoff med alt fra nettopp Stordalen til meningsutveksling om virkelighetslitteratur og Marte Michelets hjemmefront-debatt. Folk bryr seg om oss og det vi driver med. Det skal vi være glade for.
Bokløftet 2019
Oppmerksomheten vil sannsynligvis ikke bli mindre i 2019, som er nasjonalt bokår og et år hvor Norge er gjesteland på bokmessen i Frankfurt.
– Mitt nyttårsønske må være at hele faunaen av bokarbeidere – forfattere, bibliotekarer, bokhandlere, forlagsfolk og alle andre som sørger for at bøker og litteratur skapes og formidles, går sammen om en dugnad i 2019 for å få hele Norge til å lese mer! Vi deler et viktig oppdrag. Vi arbeider for et vitalt norsk språk, for et frodig kulturliv, for kunnskap og et opplysende offentlig ordskifte. At verden endrer seg er tross alt ikke noe nytt. Vi må å utvikle oss for å fortsette å gi nytte, glede og verdi, avslutter Gyldendal-sjef John Tørres Thuv.