Mens folk spiste is og feiret nasjonaldagen i Oslos gater holdt Tigerforlaget sin egen feiring i forlagslokalene på Sehesteds plass.
Med pølser og lompe, kaker og is, brus og sprudlevann jublet de tre ildsjelene bak det nyoppstartede forlaget sammen med forfattere og andre feststemte mennesker.
–Vi tenkte at folk sikkert ønsket seg litt mat og drikke og et sted å sitte på nasjonaldagen, uten å stå en halvtime i kø. Derfor bestemte vi oss for å åpne forlaget vårt helt, for første gang siden vi startet for fire uker siden, forteller forlagssjef Tiger Garté til Bok365.no
Les også: Kommers Tiger kvesser klørne
Vil være nyskapende
Under seansen ble logoen til det nyoppstartede forlaget avslørt, og det ble ikke en tiger slik mange hadde trodd på forhånd. –Vi ønsket ikke å bruke et rent bilde av et tigeransikt, men gjøre noe mer grafisk og kult. Logoen, og hele profilen vår, skal signalisere det forlaget vårt står for, at vi vil være offensive og nyskapende, understreker Garté.
Logoen viser en sort T på gul bakgrunn med små piler på hver side. T’ en kan også gi assosiasjoner til et tre som står godt forankret med solide røtter i jorden, og flere utspringende grener, og hvis man ser nøye etter så er det også konturene av et tigeransikt. –Jeg har hørt at det vitenskapelige navnet «tigris» stammer fra gresk og betyr pil. Det hentyder til dyret sin evne til raskt å kunne manøvrere i kratt og tett skog. Akkurat som vi skal manøvrere oss på en positiv og produktiv måte i det norske boklandskapet. Jeg synes logoen vår forteller nettopp det, sier Garté.
Feststemte gründere avdekker logo (f.v.): Tiger Garté, Roger Pihl og Marius Hjeldnes.
Hemmelig designer
Hvem som står bak Tigerforlagets nye kjennetegn er foreløpig en godt bevart hemmelighet. –Designeren jobber for tiden på et veldig stort prosjekt, men har fått spesielt fritak fra sin oppdragsgiver til å gjøre akkurat vår profilutforming. Dette mot at vi ikke fronter designeren offentlig. Personen har blant annet laget logoer og profilering for de virkelig store tv-kanalene, i tillegg til å ha jobbet i forlagsbransjen i flere år, forklarer Garté, og legger til at designeren også skal utforme hele forlagets profil, både når det kommer til trykk på bøkene og innredningen i selve kontorene.
Oppvekstroman og oppfølger
Med på feiringen var også noen av forlagets nye forfattere. Kommunikasjonsdirektør i BI, Yngve Kveine, leste fra sin debutroman Lyden av asfalt. En oppvekstroman fra østkanten i Oslo på 80- og 90-tallet. Forlaget sammenlikner boken med Beatles av Lars Saabye Christensen. Designeren Vigdis Augusta Yran Dale står bak Marius inspirasjon, en oppfølger til salgssuksessen Marius strikkebok som utkom på Juritzen forlag i 2012 og som hadde et opplag på 85.000 eksemplarer. Tigerforlaget forsøker også å gripe om den norske folkesjelen ved å lage en bok om kaffe. Journalist og forfatter Egon Holstad fører denne i pennen.
Svarte kritikerne
–Vårt mål er ikke å gi ut flest mulige bestselgere, men flest mulige bra bøker, kommenterte Garté, som svar på den kritiske kommentaren til Bernhard Ellefsen i Dagsavisen. – Kritikere vil det alltid være. For min egen del har jeg alltid hatt gode erfaringer med å la de rope i stillhet, og stole på at flesteparten liker dem som tar initiativ og vil skape noe positivt. Og mottakelsen av forlaget har vært helt fantastisk og overveldende, og det setter vi umåtelig stor pris på! Vi ønsker å fremme god litteratur til en bred gruppe av befolkningen vår, og gi leseglede, sier Garté, før han fortsetter feiringen i forlagslokalene utover nasjonaldagen.