iBooks er historie. Til høsten lanseres Apple Books, som vil ha sin egen "bokredaksjon" og for første gang tilby lydbøker.
– Dette er vårt største redesign av bok-appen noensinne, og vi håper at denne fantastiske appen vil inspirere både kundene og forfatterne, sier Eddy Cue, visepresident i Apple Internet software.
Det er en ny iOS-oppdatering på trappene for iPhone og iPad brukere, og til glede for bokelskere vil det nye operativsystemet ta e-boklesing og lydbøker på alvor. iOS 12 skal lanseres til høsten, og i det nye systemet vil en ny app avløse iBooks – som har vært en del av Apples standardoppsett siden det første operativsystemet. Inn kommer nå Apple Books.
– Apple Books vil inspirere til lesing. Den nye appen gir deg tilgang til en verden av bøker og lydbøker rett for fingrene dine, om du så ønsker å dykke ned i favorittboken din i flere timer eller kun i noen minutter, sier Cue.
Introduserer lydbøker
Denne nye bok-appen vil i følge Apple tilby en forbedret leseropplevelse og samtidig som den gjør det lettere for brukerne å oppdage nye bøker. Appen introduserer nye faner, som de hevder vil skape følelsen av et «virituelt nattbord». I motsetning til iBooks-appen vil de nye fanene nå fremheve bøkene du leser og de bøkene du har markert at du ønsker å lese.
Apple lanserer også et nytt system for kjøp av bøker i den nye appen. Her vil brukerne bli tilbudt et stort utvalg av både bestselgende titler, tilbudsbøker, anbefalinger fra Apple og bøker man kan laste ned gratis. Apple Books vil også få sin egen «bokredaksjon», som vil velge ut bokanbefalinger til brukerne – dette menneskelige aspektet ved appen ligner på hva Apple tidligere har introdusert i Apple News og App Store.
Men kanskje den største nyheten er at Apple nå introduserer salg av lydbøker og nedlasting direkte i bok-appen. Lydbøker vil også få sin egen fane i den nye appen.
Blant de nye egenskapene til den nye bok-appen er muligheten til å bla mellom titler i butikken, og en tidslinje som viser hvilke bøker du har lest, og når du leste dem ferdig.
Appen blir tilgjengelig i 51 land, med redaksjonelt stoff tilpasset hvert land.
Tar opp kampen med Amazon
Apples redesign og satsing på e-bøker og lydbøker kommer etter at Googles nylig annonserte at de nå vil tilby lydbøker gjennom Google Play, og at Amazon-eide Audible har gjort et stort push i lydbokmarkedet ved å tilby både egenproduserte lydbøker og podcaster, tilgang til lydbøker på Kindle og forbedret brukeropplevelsen ved sine produkter.
For å lede nysatsingen Apple Books ansatte Apple i desember Kashif Zafar. Han har tidligere jobbet i Barnes and Nobel som visepresident for de digitale produktene og for Audible.
Med nyansettelsen av Zafar og en splitter ny bok-app, som plasserer e-bøker og lydbøker på samme plattform, virker det som Apple prøver å ta opp kampen mot Amazon for å bli en kraft å regne med i den stadig voksende lydbok og e-bokverdenen. Amazon har lenge vært markedsleder innenfor e-boksalg, og deres oppkjøp av Audible i 2008 har ført til at de også spiser seg inn på lydbok- og podcastmarkedet.
Hvorvidt en ny app og et fokus på lydbøker er nok til å ta opp kampen med Amazon vil tiden vise.
(Foto: Apple)