Norstedts opplever en digital-eksplosjon: Nesten annenhver skjønnlitterær krone kommer fra digitale formater.
Den økte omsetningen for strømming av lyd merkes på det svenske forlagsgruppen Norstedts omsetning. Så langt i 2019 har de digitale inntektene i Norstedts Förlagsgrupp økt med svimlende 43 prosent. Økningen er det dobbelte av hva det svenske bokmarkedet totalt opplever: 22 prosent.
Passerer 5000 lydbøker
I 2017 kom 12 prosent av inntektene i forlagsgruppen fra den digitale virksomheten. Nå står de digitale inntektene for 25 prosent av totalen, melder SvB.se. Norstedts förlagsgrupp utgir i år 392 nye lydbøker og passerer dermed 5000 titler i digitalt format.
Den største økningen kommer på gamle Norstedts förlag, hvor 48 prosent av den skjønnlitterære omsetningen kommer fra digitale formater – og allerede nærmer seg forlagsgruppens fremtidsmål om at halvparten av inntektene skal komme fra det digitale.
Millennium-effekt
Forlagssjef Eva Gedin mener dette gir et løft for backlist-omsetningen:
– Tre fjerdedeler av de digitale inntektene kommer fra bøker som er eldre enn ett år. Lydbok og e-bok gir oss helt andre muligheter til å jobbe med eldre utgivelser, sier Gedin til SvB.se.
Nettopp denne effekten var merkbar da den sjette Millennium-boken toppet Storytels liste i september. Ikke bare ser denne utgivelsen ut til å ende som årets mest populære lydbok. Den trakk også med seg de to foregående David Lagercrantz-utgivelsene inn på Topp 20. Også Stieg Larssons originale Millennium-trippel fikk et løft.
Bildet: MED LYD-SUKSESS: David Lagercrantz (foto: Magnus Liam Karlsson)