Kundene har talt: Haugenbok.no er vippet ned fra fjorårets førsteplass på Norsk Kundebarometer, men er fremdeles den bokhandelen norske forbrukere er klart mest fornøyde med.
Fire av seks bokhandler faller på årets Norsk Kundebarometer, men kundene er i det store og hele fornøyde med bokhandlerkjedene.
I fjor gikk i denne sammenheng lille Haugenbok og Lars-Ove Hammer (bildet) til topps på Norsk Kundebarometer, foran store selskap som Toyota og Flytoget. I år må nettbokhandelen finne seg i å ta veien ned til 8. plass. Dette er likevel en strålende plassering for gjengen i Volda, som scorer 81,8 poeng på barometeret. En poengsum over 80 defineres som at bedriften har «begeistrede kunder».
Oppsiktsvekkende byks
Norli faller fra 39. til 50. plass, men scorer likevel over 75 poeng – og havner i gruppen med «svært fornøyde kunder». De øvrige kjedene scorer mellom 70 og 75 poeng, og har dermed «fornøyde kunder». Notabene gjør et oppsiktsvekkende byks opp fra 111. til 63. plass og er dermed ikke lenger den dårligste av bokhandlerkjedene på barometeret. Den rollen inntar Tanum, etter et fall fra 30. til 70. plass. I rettferdighetens navn bør nevnes at det er svært lite som skiller Norli på 50. plass og Tanum på 70. plass.
Norsk Kundebarometer – tilfredshet
(fjorårets plassering i parentes)
1 (5) Finn.no 84,8
2 (3) Flytoget 83,4
3 (13) Gudbrandsdal Energi 83,3
—
8 (1) Haugenbok.no 81,8
50 (39) Norli 75,4
54 (58) ARK 74,6
56 (41) Libris 74,4
63 (111) Notabene 74,1
70 (30) Tanum 73,6
—
180 (183) McDonald’s 59,8
181 (169) SKAGEN Fondene 57,4
182 (180) Bunnpris 56,9
(Kilde: Norsk Kundebarometer/Handelshøyskolen BI)