Per Dybvigs "Jegeren" var en av 50 bokverk som ble priset under Årets vakreste Bøker-utdelingen torsdag kveld. Se vinnerne her.
– Jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn det jeg har gjort i tidligere bøker, sier Per Dybvig, som torsdag kveld ble belønnet med prisen for Årets vakreste Bok.
I kveld ble den visuelle delen av bokbransjen hedret på Nasjonalbiblioteket. Årets vakreste Bøker ble kåret – 50 bokverk totalt. Studioet Yokoland dro i land åtte priser i går kveld. Ikke uventet, etter som de har vært prisgrossister gjennom flere år.
Jegeren årets vakreste
Per Dybvig bergtok juryen med sin egen bok Jegeren – En fortelling fra skogen, som i tillegg til gull fikk den høythengende utmerkelsen Årets vakreste Bok.
BERGTOK JURYEN: Per Dybvig. (Foto: Cappelen Damm)
Juryen sier: ”Her var det enstemmig begeistring i juryen. Vi ble overveldet over de fantastiske illustrasjonene som kan virke som en sjanger for seg.»
– Dette setter jeg enormt pris på, så klart, sier Per Dybvig selv til BOK365. – Jeg tenker ikke på sjangre eller kategorier mens jeg jobber. Forskjellige uttrykk inspirerer meg underveis i prosessen, og denne gangen var det ingen begrensninger for hva boka skulle bli.
Inspirert av gammelt tresnitt
Boka er inspirert av «Jegeren fanget av harer» – et tresnitt av Georg Pencz fra 1535.
– Et snart 500 år gammelt tresnitt er et svært spesielt utgangspunkt?
– Tresnittet er en av flere inspirasjonskilder, sammen med blant annet norske folkeeventyr. Inspirasjonen er at situasjonene er snudd på hodet, forvrengt. I Jegeren henger jegeren i treet, jakthunder er tatt til fange og harene er utstyrt med våpen. Dyr går på to og snakker sammen. De sitter i trær, de røyker og drikker. Vi møter dem alltid rett før noe har skjedd eller rett etter, forteller Dybvig.
– Hva søker du å oppnå med dette særegne prosjektet?
– Jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn det jeg har gjort i tidligere bøker, der jeg har samarbeidet med andre forfattere. Denne gangen var det bare meg.
Bokkunstprisen ble tildelt Espen Holtestaul for hans arbeid som redaktør og utgiver i forlaget No Comprendo Press. Uten ham hadde ikke den moderne norske tegneserien vært på det høye nivået den befinner seg i dag, mener juryen. Se egen sak her.
Her er årets prisvinnere:
Skjønnlitteratur – Barn og ungdom
Diplom til Flu Hartberg for
Benny-Bobs biffbanan
Av Arne Svingen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: En helsprø bok om en lærer som ikke liker barn! Boken er gjennomillustrert for å drive teksten fremover og lokke til lesning. Teksten og bildene fungerer godt sammen, og i tillegg gir det rike bildematerialet hele tiden en ekstra tøtsj til historien. Tegneserieestetikken og den morsomme fonten virker innbydende på leseren.
Diplom til Fredrik Rysjedal og Øystein Vidnes for
Det forferdelege geniale freseskyflyet
Av Rolf Losnegård
Skald
Juryens kommentar: Fine og morsomme illustrasjoner i en sober og mild palett med en overraskende kraftig neon-orange som blikkfang allerede på omslaget. Illustrasjonene varierer i størrelse, tegningene er tynne og delikate, og plutselig er et helt oppslag fylt med fine bilder mot en farget bakgrunn. Et pluss for fin for-og baksats. Et godt stykke arbeid.
Sølv til Kristoffer Kjølberg for
Verdens verste jul
Av Marius Horn Molaug
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Boken er rikelig illustrert med enkle og morsomme tegninger. Tegneserieestetikken har en magnetisk kraft som drar leseren inn i boken og fremover i fortellingen. Den begrensede bruken av farger gjør det enklere å få med seg helheten så vel som detaljene. Store og tydelige skrifttyper gjør teksten lettlest.
Gull til Øyvind Torseter for
Svartle
Av Håkon Øvreås
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Illustrasjonene er enkle og fargeleggingen sparsomt eksklusiv. Tegningene er vel integrert i historien samtidig som de ofte løfter teksten. Layouten er brukt bevisst. På innsiden av permen ligger en utbrettbar plakat som en ekstra fin bonus.
Skjønnlitteratur – Voksen
Diplom til Aslak Gurholt Rønsen og Martin Asbjørnsen i Yokoland for
Et sted der ute er jeg lykkelig
Av Camilla Groth
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Fin overraskelse med Munchs bilder som møter deg på for- og baksats og gir en sterk kontrast til det sobre omslaget. Maleriene og teksten plassert på sorte oppslag gir fine og konsentrerte brudd gjennomgående i boken.
Sølv til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland for
(Selv om) Hamlet sa det vakrere
Av Jan Erik Vold
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Bruken av farger på omslaget illustrerer forfatterens finlandssvenske bakgrunn. Det er brukt svarte skilleark med foto som anslag for å tidfeste de forskjellige periodene i forfatterskapet. Skrifttypen, som gir assosiasjoner til skrivemaskin, sier oss noe om tiden tekstene ble skrevet i. Det totale uttrykket reflekterer og formidler det tidstypiske ved teksten som er både samtid, det historiske og det modernistiske. Boken er gjennomarbeidet med godt valg av materiale.
Gull til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo for
Å forsvinne i teksten.
Av Hans Petter Blad i samtale med Liv Køltzow
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Omslaget reflekterer innholdet på en konseptuell måte og er iøynefallende i sin anonymitet. Enkle virkemidler som håndskrevne notater fra hovedpersonen er brukt på omslaget og forteller oss noe om hva teksten omhandler. Fargevalg og typografi er brukt på en subtil måte til tross for kompleks tematikk. Gjennomført i materialvalg, typografi, farger og foto som understreker temaet.
Skjønnlitteratur – Bildebok
Diplom til Mari Kanstad Johnsen for
Tunellen
Av Hege Siri
Magikon forlag
Juryens kommentar: Vi finner sterke komposisjoner med rik visuell variasjon på oppslag etter oppslag i denne boka. Stemningsfullt. Formen er enkel, men rik og variert. Så fint at ryggen og baksiden på omslaget får følge helheten! At det hvite papiret skinner gjennom på helt essensielle steder i illustrasjonene skaper spenning i boka. Vakker koloritt i store, mørke og kontrollerte fargeflater.
Diplom til Marine Schneider for
Jeg er Døden
Av Elisabeth Helland Larsen
Magikon forlag
Juryens kommentar: Et vanskelig tema – døden. Illustrasjonene underordner seg temaet på en sensitiv måte med respekt – uten å skremme. Spennende, gjennomførte og originale illustrasjoner som vi ikke har sett før. Bildene er lyse, snille og tankevekkende, mens teksten er mer alvorlig. Både voksne og barn kan ha glede av denne boka. Kanskje kan den være til hjelp i en vanskelig diskusjon. Hva mere kan man håpe på med en bok egentlig?
Diplom til Kaia Dahle Nyhus for
Pappaer overalt
Av Kaia Dahle Nyhus
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Karakteruniverset i denne boka er spennende og originalt på en sterk og fascinerende måte. En særegen og personlig form- og fargebruk er gjennomgående og understreker det tematiske alvoret i selve historien. En billedbok hvor både tekst og illustrasjon virkelig sitter!
Sølv til Mari Kanstad Johnsen for
D for tiger
Av Lene Ask
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Typografi og illustrasjon henger usedvanlig godt sammen og understreker temaet lese- og skrivevansker på en effektiv måte. Det mørke anslaget i begynnelsen av boka stemmer med alvoret i tematikken – et barn som sliter med å lese og skrive og en mor som kan bli sint. Komposisjonen på omslaget er uventet og original. Tittelen vekker nysgjerrighet og går rett på hovedtemaene i boka. Uttrykket er sofistikert, men likevel herlig lekent. Her har forfatter og illustratør virkelig funnet hverandre!
Gull til Per Dybvig for
Jegeren – En fortelling fra skogen
Av Per Dybvig
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Et fantastisk magisk og litt skummelt univers å tre inn i. Vakre illustrasjoner, nydelig strek og makabre detaljer. Illustrasjonene fremstår meget gjennomarbeidede og har samtidig en uferdighet ved seg som gjør at de blir levende på arket. Boken fremstår nesten som en original kunstbok med sin taktilitet i papiret og skala på tusjpennestrøkene. Den håndskrevne lille teksten utdyper historien og understreker håndverket.
Skjønnlitteratur – Illustrert bok
Diplom til Kari Stai for
Mer enn bare luft
Av Frøydis Alvær
Magikon forlag
Juryens kommentar: Originale illustrasjoner som kler innholdet godt. Spillet mellom negativ og positiv form fungerer utmerket, og den usynlige skikkelsen i boken er fremstilt på en sofistikert måte gjennom produksjonsmessige detaljer som blindpreget på omslaget. Godt samspill mellom tekst og illustrasjoner, hvor totalen blir til en annerledes og inspirerende bok.
Sølv til Kristin Roskifte for
Barnet mitt
Av Hilde Hagerup
Magikon forlag
Juryens kommentar: En følelsesladet og vakker bok hvor den visuelle utformingen vitner om innsikt og respekt for innholdet. Sobre og analoge illustrasjoner i en nedtonet fargepalett. Tekstene får plass og samspillet med illustrasjonen skaper en helhetlig harmoni. Fin detalj med smussomslaget som dyne, noe som bidrar til å underbygge intimiteten mellom en mor og hennes datter. En nydelig og reflektert bok.
Gull til Iben Sandemose for
Da du forsvant
Av Iben Sandemose
Cappelen Damm
Juryens kommentar: En intim, liten bok, hvor en vanskelig tematikk behandles på en uventet, men respektfull måte. Man faller ikke inn i klisjeer, men evner å overraske gjennom materialbruk, som et bestrøket papir, spotlakk og illustrasjoner med intense farger i kontrast til en luftig layout. Detaljer, som laminat på innsiden av smussomslaget, bidrar ikke bare til bedre holdbarhet, men underbygger inntrykket av et objekt som er vist omsorg og omtanke i sin tilblivelse.
Faktabok – Barn og ungdom
Gull til Helge Persen, Tina Tømmeraas Aasvestad og Åshild Knudsen i Tank Design for
Cappelen Damm Ordbokserie
Redaktør: Inger Ma Gabrielsen
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Fokus på funksjonalitet med smarte løsninger for navigering, blant annet med alfabetet i ytre spalte. Materiale som tåler slitasje, innbinding som gjør at bøkene kan åpnes flatt – en serie hvor brukeren tydelig har vært i fokus. På tross av et praktisk og rasjonelt utgangspunkt, har man i dette tilfellet evnet å skape et innbydende og noe uventet uttrykk for en ordbok. Utfordrer konvensjoner, men beholder en tydelig plassering innenfor sin kategori. Et solid stykke arbeid.
Faktabok – Voksen
Diplom til Helge Hjorth Bentsen og Anders Hofgaard i NODE Berlin Oslo for
Ultima 25
Redaktør: Lars Petter Hagen og Rob Young
Juryens kommentar: Litt dirrende. Assosiasjoner til skjerm. Vibrerende. Gjennomført måte å dokumentere innholdet på. Har en spenning i seg. Radikalt valg av farge som kler tematikken og samtidsmusikken. Omslaget gir assosiasjoner til en årbok eller jubileumsbok, noe det også er. Leken layout i stemningsbildene bakerst. Levende og energisk, akkurat som festivalen. Tøff bok.
Diplom til Eivind Stoud Platou, Terese Moe Leiner, Geir Henriksen, Aud Gloppen, Liselotte Dick og Björk Bjarkadottir, for
Flukt
Redaktør: Janne Kjellberg
Spartacus Forlag
Juryens kommentar: Høyaktuelt og alvorlig tema behandlet på en respektfull måte. Gir rom for ettertanke og innsikt og minner oss om at det finnes mennesker bak katastrofene. Bevisst bruk av farger og typografi, og fine forenklede kartillustrasjoner. Materialvalg, ved det taktile omslaget og ubestrøkede papiret, står godt til tematikken.
Sølv til Rune Døli i Modest for
En fotohistorie – Fra synsmaskiner til Instagram
av Hanne Holm-Johnsen og Hege Oulie i Preus museum
Forlaget Press
Juryens kommentar: Et imponerende stykke arbeid og meget godt gjennomført produksjon. Med gjennomtenkte virkemidler, nøytralitet og typografi som sitter viser denne stor respekt for innholdet og fotografiet. Selv med et bredt spekter i billedmateriale, i både kvalitet og format, er hver av de 468 sidene en fryd for øyet.
Gull til Aslak Gurholt Rønsen, Martin Asbjørnsen og Thomas Nordby / Yokoland for
Friluftsliv – en dannelsesreise
Av Nils Faarlund
Ljå Forlag
Juryens kommentar: Sofistikert og sober bok, en bok som vokser på en med sine nyanser og utfordrer det forventede av en faktabok. Fine produksjonsmessige detaljer som svart og hvit foliering på omslag, ulike papirkvaliteter og subtil bruk av gjennomgående pantonefarge som nyanserer innholdet. Lekkert med sort-hvite foto på kontrastfullt bestrøket papir i anslaget. Denne får vi lyst til å lese.
Lærebok
Sølv til Helge Persen, Tina Tømmeraas Aasvestad og Åshild Knudsen i Tank Design for
Cappelen Damm Ordbokserie
Redaktør: Inger Ma Gabrielsen
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Fokus på funksjonalitet med smarte løsninger for navigering, blant annet med alfabetet i ytre spalte. Materiale som tåler slitasje, innbinding som gjør at bøkene kan åpnes flatt – en serie hvor brukeren tydelig har vært i fokus. På tross av et praktisk og rasjonelt utgangspunkt, har man i dette tilfellet evnet å skape et innbydende og noe uventet uttrykk for en ordbok. Utfordrer konvensjoner, men beholder en tydelig plassering innenfor sin kategori. Et solid stykke arbeid.
Gull til Steffen Kørner og Martin Lundell for
Interiørarkitektur
Redaktør: Ellen S. Klingenberg og Hanne Line Solem
Scandinavian Academic Press
Juryens kommentar: En vakrere og mer innbydende lærebok oppleves altfor sjeldent, denne skiller seg ut innenfor sjangeren. Format, sofistikert og funksjonell layout, materialvalg og detaljfokus bryter med det forventede. Innbindingen gjør at den faller fint ut og er nyttig i en læresituasjon. Enkle virkemidler på omslaget; tre linjer som skaper rom og perspektiv formidler bokens fagområde og innhold nesten irriterende enkelt. En behagelig rytme mellom det teksttunge, utfallende bilder og røde kapittelinndelinger. En lærebok man har lyst til å spare på.
Fotobok/Kunstbok
Diplom til Nina Strand for
Dr. Strand
Journal forlag
Juryens kommentar: Vi kan vanskelig se for oss denne boken løst på en annen måte. Innholdet gjenspeiles gjennom valg av format, material og layout. Det ukonvensjonelle formatet føles ikke påtatt, men helt riktig, og at alt er litt smått gjør i dette tilfellet alt litt større. En intim og personlig bok.
Diplom til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland og Helge Skodvin for
240 Landscapes
Journal forlag
Juryens kommentar: En deilig, ukomplisert og fantastisk bok. Bildene får god plass i et perfekt format og med gjennomført trykk-kvalitet. Fire forskjellige omslag, hvor hvert omslag representerer en original Volvo 240-farge, underbygger den underfundige og herlige humoren. En bok med få, men velfunderte og passende detaljer. At teksten er plassert bakerst i boka, på et format tilpasset en Volvo-manual, er en sjarmerende og fin detalj. Her blir man sittende med et flir om munnen fra start til slutt. Herlig.
Diplom til João Doria for
Mother Tongue
Av Brynjar Bjerkem
Transnational Arts Production
Juryens kommentar: Det er sjelden man opplever en bok med like stor grad av egenart og karakter. Mange nivåer av håndverksmessig presisjon, fra typografiske detaljer til originale produksjonsmessige løsninger og taktile kvaliteter, som gjør at man ender opp med å snu og vende på dette fascinerende objektet. Det tospråklige aspektet bidrar til en tydelig rød tråd gjennom publikasjonen. Sjeldent vakker, og gjennomført, bok.
Sølv til Aslak Gurholt Rønsen og Martin Asbjørnsen i Yokoland for
Pop Etc.
Redaktør: Lars Mørch Finborud / Henie Onstad Kunstsenter og Thomas Flor
Orfeus / Henie Onstad Kunstsenter
Juryens kommentar: En fargesprakende og vakker bok med pop-art som utgangspunkt. Klisjéene tematikken innbyr til er unngått. Typografi og veksling mellom papirkvaliteter setter kunstverkene i fokus. Layouten skaper en fin variasjon mellom dokumentasjonsbilder og kunstverk. Balanse mellom det elegante, det lekne og det strenge, og en totalopplevelse som vitner om en historieforståelse og håndverkspresisjon utover det forventede.
Gull til Rune Døli i Modest og Daniel Bjugård for
Kunst i kamp / Art in Battle
Redaktør: Frode Sandvik og Erik Tonning
KODE Bergen
Juryens kommentar: En sjeldent vakker og gjennomført bok. Kassetten tydeliggjør tematikken og vekker nysgjerrighet ved sin åpenbare referanse til nazismen. Kunstverkene er er fremstilt på en uventet måte, hvor utgangspunktet har vært deres montering på utstillingen. Helheten blir en annerledes og nydelig balansert bok. Boken veksler mellom det brutale, som anslaget med utfallende dokumentasjonsbilder, til det sobre. Slik bygges det opp et narrativ, med veksling mellom stemninger fra perm til perm. Godt produsert og ingen detaljer er overlatt til tilfeldighetene. Et fantastisk stykke arbeid, og en bok enhver bokhylle med selvrespekt bør inneholde.
Bokomslag – Barn
Diplom til Helene Brox for
Meg, meg, meg
Av Kjersti Annesdatter Skomsvold
Aschehoug forlag
Juryens kommentar: Et annerledes og tiltalende enkelt omslag som treffer målgruppen. Typografi og illustrasjon introduserer oss for temaet i boken: hovedpersonen vil bli forfatter, og vi tenker oss at det er hennes håndskrift som er brukt. Formatet er bevisst og effektivt utnyttet ved plassering av både illustrasjon og tittel.
Sølv til Martine Grande og Elisabeth Moseng for
Dagen opp ned
Av Martine Grande
Det Norske Samlaget
Juryens kommentar: Et morsomt og lekent omslag som kan «leses» fra flere sider og retninger. Flaggermusene, som vanligvis henger i trærne med hodene ned, er her de eneste av dyrene som kommer poppende opp i illustrasjonen. Konseptet med forside og bakside – opp og ned – er fornøyelig og gjennomtenkt. En helhetlig løsning som fungerer fint som en ramme rundt historien.
Gull til Sveinung Sudbø for
Ikaros Olsens kamp for å nå toppen: Nissekrigen
Av Bjørn Ingvaldsen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Et tydelig omslag som skiller seg ut i mengden. Effektivt valg av fargebruk. Tittelen er fint integrert i illustrasjonen som visualiserer temaet og gir assosiasjoner til spill for barn. Bruken av lakk understreker idéen. Kompromissløse valg gir omslaget et ikonisk uttrykk.
Bokomslag – Ungdom
Diplom til Terese Moe Leiner i Blæst design for
Fordi jeg elsker deg
Av Helene Uri
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Et rått og dramatisk utsnitt gir omslaget god «pang-effekt». Distinkt bruk av farge. Fin detalj med kryss over tittel for å fremheve tematikken. Krysset blir som et fremmedelement som gir inntrykk av at det er lagt til i etterkant. Spotlakken fremhever omslagsillustrasjonen, og laminat på innsiden av omslaget forsterker holdbarheten. Original og gjenkjennelig bruk av typografi.
Diplom til The Metric System for
Beta bok 2: Øya
Av Torborg Igland og Amund Hestsveen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Tydelige grafiske referanser til propagandaplakater. En sterk visuell identitet. Et mørkt og spennende uttrykk, hvor illustrasjon og farger skaper en tydelig helhet.
Sølv til Helene Brox for
Stupekontroll
Av Neha Naveen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Tittel, typografi og illustrasjon er fint integrert. Bevisst bruk av spotlakk forsterker helheten og bidrar til egenart. Fin kontrast mellom spotlakk og den organiske illustrasjonsstilen i bakgrunnen. Spennende samspill mellom for- og bakside. Et helhetlig og vakkert omslag.
Gull til Robin Snasen Rengaard for
Aarons hevn
Av Sverre Knudsen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Et mystisk og spennende omslag. Originalt i utforming, estetikk og materialvalg, noe som er uventet innenfor ungdomsboksegmentet. Bruken av blindpreg gir boka en helt egen taktilitet. Kraftfulle og effektive fargevalg. Detaljrike illustrasjoner som treffer sjangeren. Et omslag som gir boka ikonisk identitet.
Bokomslag – Voksen
Diplom til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland og Espen Friberg for
Torget
Av Victoria Durnak
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Et myldrete, men likevel ryddig og tydelig omslag. De små illustrasjonene er fine og sjarmerende og går rett på tema i boken. Det er morsomt at tittelen spiller videre på roteromfølelsen. Flott grep med innbretten rundt klarblå for- og baksats.
Diplom til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland for
Hav, sløyd
Av Erlend Wichne
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Et omslag som «vokser» mens man studerer det – som en kode man skal knekke. Tittel, farge, materialitet og motiv spiller fint sammen med hverandre. Stiliserte motiv av hav og treverk, med fargebruk av brunt og blått, kan lure øyet.
Sølv til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo for
Å forsvinne i teksten.
Hans Petter Blad i samtale med Liv Køltzow
Flamme Forlag
Juryens kommentar: Både tittel og omslag reflekterer bokas innhold på en konseptuell måte. Det er brukt få visuelle virkemidler for å fremstille en kompleks tematikk. De håndskrevne, reelle notatene fra hovedpersonen, som er brukt subtilt i bakgrunnen, tilfører også det dokumentariske. Omslaget er iøynefallende i sin anonymitet.
Gull til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland for
Den egentlige kommunen
Av Morten Langeland
Flamme Forlag
Juryens kommentar: En enkel og tydelig idé gjennomført med få visuelle virkemidler. Dristig og virkningsfull bruk av upolerte fotografier av byskogen gjennom de fire årstidene på de fire ulike omslagene. Typografien er sobert satt på det sorte smussomslaget som spiller mot fotografiene på en effektiv måte. Dette gjenspeiler også inndelingen i boken. Her er det ikke tatt noen produksjonsmessige snarveier, og man får lyst på hele serien.
Tegneserier
Diplom til Lars Fiske for
Automobilfabrikken Fiske
Av Lars Fiske
No Comprendo Press
Juryens kommentar: Sedvanlig stilsikre tegninger med nedskalert fargebruk og i denne boken et åpnere uttrykk.
En sjelden kombo av maskinelt og organisk. En finstemt bruk av rytme i oppbyggingen av sidene gir tegneserien en spesielt fin flyt. Gjennomtenkt materialbruk understreker det historiske i fortellingen.
Diplom til Sindre Wexelsen Goksøyr for
Kongen din 3
Av Odd Magnus Williamson
Cappelen Damm
Juryens kommentar: Dette er en konfekteske i tegneserieform. Innholdet er ikke sjokolade, men lekne, morsomme tegninger som passer godt til det barnlige universet hvor tegningene og det håndtekstede gir et helstøpt uttrykk.
Sølv til Jason for
Frida Kahlos papegøye
Av Jason
Magikon forlag
Juryens kommentar: Tegningene er holdt i en sober fargepalett. De er enkle i streken i umiskjennelig Jason-stil, men uttrykker også en indre dramatikk. Boken har et nøkternt og raffinert uttrykk.
Gull til Kristian Krohg-Sørensen for
Gulosten. Liv i helvete
Av Kristian Krohg-Sørensen
No Comprendo Press
Juryens kommentar: «Gulosten» er en spennende fortelling om en spritsmugler på begynnelsen av 1900-tallet. Omslaget er i enkle farger som leder tankene til den klassiske kriminallitteraturen. Tegningene i svart-hvitt er detaljerte, energiske og stilsikre, og streken passer utmerket til fortellingen. Papir og innbinding er av høy kvalitet. Et meget vakkert album.
Serier
Diplom til Øyvind Torseter for
Gyldendal klassikere
Juryens kommentar: Det distinkte, nesten skisseaktige, særpreget i illustrasjonen gir rom for stor variasjon uten at man mister seriepreget. Bred fargepalett, og detaljrike illustrasjoner, bidrar til et uttrykksfullt og innbydende univers. Her bevises det at en visuell serie ikke nødvendigvis handler om å redusere virkemidler og begrense detaljer. Materialvalg og typografi komplementerer illustrasjonen godt, og sammen skapes det et helhetlig og unikt uttrykk.
Diplom til Aslak Gurholt Rønsen og Martin Asbjørnsen i Yokoland for
Flamme Forlags boksingler
Juryens kommentar: Boksinglene til Flamme Forlag har gjennom årene klart å etablere et tydelig og distinkt univers. Variasjon med en umiddelbar gjenkjennelighet. Boksinglene lever i beste velgående, til tross for effektivisering og kostnadskutt. En omfattende serie, med en gjennomgående høy kvalitet som er en gavepakke til alle oss tvangspregede samlere.
Sølv til Aslak Gurholt Rønsen i Yokoland for
Documents on Contemporary Crafts
Norwegian Crafts
Juryens kommentar: Imponerende og smart løsning for å skape et tydelig hierarki i omfattende mengder med tekst som skal plasseres på et omslag. De ulike bøkene har store variasjoner i tekstmengde, men den modulære layouten og strukturen gjør at man bruker dette aktivt som et visuelt grep. Hvert omslag har fått sitt eget distinkte uttrykk, samtidig som man på mesterlig vis har beholdt et tydelig seriepreg. Bevisst bruk av farger og typografi gjør dette til en distinkt, særegen og visuelt innbydende serie som kler tematikken godt.
Gull til Aud Gloppen i Blæst design for
Aschehoug diktserie
Juryens kommentar: Enkle visuelle grep, gjennomført til minste detalj. Materialvalg, fargebruk og ikoniske illustrasjoner gjør dette til en tydelig og innbydende bokserie. Her har man klart å ivareta det historiske, gjennom et klassisk typografisk uttrykk, men samtidig løftet bøkene inn i vår visuelle samtid ved hjelp av stilistiske illustrasjoner og, ikke minst, bruken av farger. Dette er et tydelig eksempel på boken som objekt, hvor de enkeltstående bøkene utfyller hverandre og sammen skaper en total visuell opplevelse.
Åpen klasse
Diplom til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Bli lys. Salmer og fortellinger
Verbum forlag
Juryens kommentar: Utfordrer sjanger i utradisjonell utforming. Skaper gjenkjennelighet gjennom format, men utfordrer konvensjoner gjennom materialvalg og typografi. Funksjonell åpen rygg for å sette boken åpen til salmer og lesning, noe som også kan invitere til felles lesning. Utfallende fargeflater i kapittelinndelinger gir rask og brukervennlig navigasjon.
Diplom til Kay Arne Kirkebø og Håvard Legreid for
Walkthrugh
Juryens kommentar: Et fascinerende univers med stor detaljrikdom til tross for en stilistisk utforming. Basert på isometrisk perspektiv, repetisjon og sort-hvit kontrast skapes en meditativ rytme gjennom boken. Dette forsterkes igjen av papirets lave opasitet. Denne insisteringen i uttrykket kan skape optiske illusjoner om hva som egentlig er foran eller bak, opp eller ned, innside eller utside, lukket eller skjult.
Sølv til Marte Espevik, Kathrine Winther Løkke og Jenny Solem Vikra i Minsk for
157 bønner
Redaktør: Johne Stødle
Luther Forlag
Juryens kommentar: Den både spiller på og bryter med konvensjonene innenfor dette segmentet, noe som kan appellere til en yngre lesegruppe. Bruk av klassiske karakteristikker i materiale, produksjon og format som samtidig bryter med moderniserte gamle ikoner og typografi. Gjennomgående fine illustrerte og typografiske detaljer.
Gull til Johan Harstad for
Max, Mischa & Tetoffensiven
Av Johan Harstad
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar: Insisterende gjennomført konsept hvor romanen manifesterer seg fysisk, utover bokens lukkede permer, og drar deg inn i historiens univers. Et ambisiøst prosjekt som krever en del av betrakteren gjennom sine lag og sin kompleksitet – boken skaper nysgjerrighet og innbyr til fordypning. Den gir merverdi ved at de fiktive verkene i seg selv blir verk og fungerer som en forlengelse av romanen. Imponerende gjennomført konsept og produksjon.
Årets vakreste Bok 2016
Jegeren – En fortelling fra skogen
Av Per Dybvig
Årets vakreste Bok har ingen egen innsendelse, men velges ut etter en totalvurdering og på tvers av alle innsendte bøker i alle kategorier.
Om boken sier juryen følgende:
Her var det enstemmig begeistring i juryen. Vi ble overveldet over de fantastiske illustrasjonene som kan virke som en sjanger for seg. Formatet og papirvalget gjør at tusjtegningene oppleves som tegnet rett i boken og vi får følelsen av et originalt kunstverk. Det virker ikke som om bildene er skalert opp eller ned, men at det er slik de har blitt tegnet. Vi får en forsmak allerede på omslaget. Den håndskrevne teksten utdyper illustrasjonene og understreker håndverket; selv kolofonen er en fryd for øyet. En fin detalj er fargen på forsatspapiret. Bildene illustrerer den surrealistiske fortellingen og de spenner fra det brutalt makabre til det vakre; fra det mørke til det håpefulle. De er tilsynelatende tilfeldig plassert på siden og den direkte, nervøse streken får figurene til å tre fram på arket og leve fritt. Hvert oppslag blir som et eget poetisk verk. En forunderlig og gripende fabelbok som ikke minner om noe vi har sett før.
(Foto av vinnerbøkene: Einar Aslaksen)