Ut til hele verden

Amazon kjøper verdensrettigheter til norsk roman

Den amerikanske giganten Amazon «world rights» har kjøpt verdenrettighetene til Janne S. Drangsholts roman Ingrid Winters makeløse mismot. Ifølge forlaget Tiden er det første gang noen kjøper retten til å utgi en norsk bok over hele verden.

 

– Jeg gleder meg til å dra på internasjonal lanseringsrunde og til å få min egen personlige assistent, men enn så lenge så får jeg sommerfugler i magen bare av tanken på at folk som bor andre steder i verden kan få ta del i Ingrid Winters makeløse mismot, sier Janne Stigen Drangsholt.

Det er forlaget Amazon Crossing som har valgt å satse på Drangsholts roman. Forlaget utgir oversatt skjønnlitteratur og er et av 14 imprint i det som utgjør Amazon Publishing.

 

 

Verdensrettigheter

Det er ikke uvanlig at det selges såkalte World English-rettigheter til norske bøker, dvs. at et forlag i den engelskspråklige verden kjøper retten til å utgi boken i flere engelskspråklige delmarkeder (USA, Canada, Storbritannia, Australia, India). Men å kjøpe rettighetene til en norsk roman for hele verden er unikt.

drangsholt-cover– Meg bekjent er dette første gang noen har kjøpt verdensrettighetene til en norsk roman. Avtalen innebærer at Amazon kan utgi boken i alle formater på alle språk bortsett fra norsk, eller de kan eventuelt videreselge disse rettighetene til andre utgivere verden over. Det er en unik avtale som åpner for omfattende distribusjonsmuligheter av boken, sier forlagssjef Richard Aarø i Tiden.

 

En ny tid

Aarø tror at dette innvarsler en ny tid der internasjonale rettigheter vil omsettes på andre måter enn i dag.

– Den tradisjonelle måten har jo vært at man selger rettighetene til ett marked, som det tyske eller det danske. Det at en aktør som Amazon nå begynner å handle rettigheter til hele verden er en ny modell. De kjøper rettigheter der de selv er den største distributøren, sier Aarø til BOK365.

– Er det en litt skummel utvikling?

– Det er det kanskje, men det er også uunngåelig. De store teknologiselskapene, som Amazon, Gooogle og Apple har en ny måte å tenke innholdsformidling på. Det er en konsekvens av den digiatle utviklkingen, sier Aaarø.

 

Mobiltilpasning

I forrige uke var Richard Aarø på messen Future Books i London, der også dette var tema.

– De snakket mye om innhold tilpasset mobil. Det synes klart at aktører som ikke klarer å tilpasse sine produkter mobiltelefonen kommer til å havne i bakleksen. Men fremdeles er papirboken hovedinntekstskilden til forlagene, selv om det blir stadig flere veier ut til kunden, sier Richard Aarø.

 

For Janne Stigen Drangsholt er det uansett en unik mulighet. Og Amazon vil raskt forstå om boken hennes har potensial til å bli en vinner over hele verden eller ikke.