Mens Tippeligaen slet med glisne tribuner, solgte 15 av 16 klubber ut sesongkortene hos NewJelly.
Mens Tippeligalagene slet med glisne tribuner, solgte 15 av 16 klubber ut sesongkortene hos forlegger Christer Falck og NewJelly.
Over 2 millioner blanke kroner til norske fotballbøker ble forhåndsbetalt av norske fotballfans via Christer Falck og Thomas Seltzers crowdfundingselskap. Som navnet antyder handler crowdfunding om at penger fra en crowd (folkemengde) finner veien til ulike formål. Forskjellige prosjekter blir presentert på en nettside og ihuga fans og folk flest kan tegne seg for et forhåndskjøp ved å betale inn en gitt sum. NewJelly trekker selv frem kunst, mat, teknologi, film, musikk og design som sine arenaer. Bøker og plateprosjekter er så langt typiske crowdfunding-prosjekter på NewJellys sider:
– Vår største enkeltsuksess så langt på boksiden er Johan Harstads bok Motorspsycho «Blissard», i signert og nummerert opplag. Vi ba om drøyt 30 000 kroner og fikk inn nærmere 150 000 kroner, altså fem-gangeren, forteller Christer Falck.
LSK topper
Christer Falck og hans Falck Forlag presenterte for et drøyt år siden planlagte bokutgivelser for samtlige 16 Tippeligaklubber via NewJelly. Bak bøkene finner vi profilerte skribenter og kjente ansikter med bankende klubbhjerter: Håvard Lilleheie og Alexander Aas (Strømsgodset), Aslak Sira Myhre (Viking), Hønefoss’ klubbkjempe Frode Lafton og Davy Wathne (Brann) – for å nevne et knippe.
Ved å forhåndsbetale 40 Euro – drøye 300 kroner – kunne du få supporterboken om klubben i ditt hjerte og navnet ditt i en «takk til»-liste i boken attpåtil. Med på kjøpet fulgte også en liten fotballquizbok og et prøveabonnement på fotballmagasinet Josimar.
Aller mest populær blant crowdfunderne ble Morten Stokstads bok om Lillestrøm. Ivrige kanarifans sørget for at det trillet nesten 16 500 Euro inn til «Stokken» og LSK-prosjektet, mot de 12 000 Euro forlaget ba om til hvert av klubbprosjektene. Det ga en uttelling på 137 prosent. 15 av 16 klubber passerte 100 prosent-merket. Mens LSK toppet, var det kun Sandnes Ulf som floppet. Med kun to interessenter og 1 prosent finansiering, ble det solid jumboplass på listen til Falck Forlag. Så får det heller være en trøst at de berget plassen i Tippeligaen denne høsten, godt hjulpet av Rogaland-nabo Viking.
Russisk pengetransport
– Det har vist seg relativt overkommelig å få inn fra 50 000 til 100 000 kroner til gode prosjekter. Norge er et såpass lite land at det nok er vanskelig å crowdfunde millionbeløp, forteller Christer Falck til BOK365.
Når det er nevnt: NewJelly klarte likevel å hente inn en halv million kroner til Gørild Mauseths og ektemann Tommaso Mottolas ambisiøse filmprosjekt, hvor Mauseth reiser 11 000 km gjennom Russland med tog for å leve seg inn i historien om Anna Karenina.
– Pengene kommer ikke av seg selv. Selv moderate beløp krever betydelig innsats, krefter og muskler fra de involverte. Man må legge betydelig innsats i å markedsføre prosjektet sitt. Vi i NewJelly har brukt kontaktene våre for hva de er verdt. Da snakker vi blant annet om partner Thomas Seltzers titusener av Twitter-følgere, Sturla Haugsgjerds omfattende kontaktnett og mitt eget. Dette skiller oss nok litt fra flere andre aktører. Det er ikke vanskelig å starte et crowfunding-selskap, men å oppnå suksess med det er krevende.
Milliardvirksomhet
Selv om fenomenet crowdfunding nå er blitt svært hett, er det ei helt nytt. Den mest kjente aktøren, Kickstarter, kom på banen allerede i 2009. Siden starten har selskapet sørget for at over 45 000 prosjekter er blitt tilført over 722 millioner USD (nærmere 4 milliarder kroner). Begrepet crowd er i dette tilfelle svært dekkende: Kickstarter hevder å ha hatt over 4,5 millioner givere og investorer så langt. Hovedvekten ligger på kreative prosjekter innenfor kultur, design, media, spill og teknologi.
Den første store plattformen for crowdfunding i USA, Indiegogo, og svenske Fundedbyme, stikker seg også frem blant hundrevis av crowdfunding-selskaper på verdensbasis. Flere selskap tilbyr nå også mulighet til crowd-investing, hvor man kjøper eierskap i oppstartbedrifter.