Over 300 investerte i selvpubliseringsselskapet BoldBooks.
Selvpubliseringsselskapet er nå i mål med sin tredje vellykkede crowdfunding. Også forlag har investert i utfordreren i bokbransjen, melder BoldBooks-ledelsen. Da tegningsperioden var over sist fredag hadde 306 personer investert til sammen 5,7 millioner i bokbransjerebellen BoldBooks via crowdfundingplattformen Dealflow.
– Bransjen ønsker en endring
– Det er spesielt artig å se at forfattere fra de store forlagene og forleggere fra små og mellomstore forlag har valgt å investere i oss outsiderne. Det er tydelig at bransjen ønsker en endring, sier gründer og daglig leder Kristin Over-Rein.
Hun kan berette at aksjesalget tok av da Unni Lindell meldte at hun valgte å investere i selskapet, og at både forfattere, forlag, redaktører, oversettere, skribenter, mediefolk, ansatte i bank, akademia og offentlig sektor, forskere, tech-personer og profesjonelle investorer har gått inn på eiersiden i BoldBooks, i tillegg til “mannen i gata”.
Det er ukjent på hvilket investeringsnivå Unni Lindell og andre forfattere har gått inn i BoldBooks.
– Forfatterne skaper verdiene
BoldBooks-plattformen formidler tjenester til forfattere som ønsker å gi ut selv for å beholde kontroll, inntekter og ikke minst rettighetene til eget åndsverk.
– Vi har fått et rykte om at vi hater forlag, men det er jo ikke tilfellet. For å få oppmerksomhet må man spissformulere. Det er godt det finnes et alternativ til den tradisjonelle måten å gi ut bøker på, og det er manus nok til alle, sier Over-Rein.
Leder i Den norske Forfatterforening, Heidi Marie Kriznik, skrev i en kommentar på Instagram at “BoldBooks kan være et bra bidrag til å dytte bokkrona i favør av forfatteren”.
– Ingenting kan glede meg mer enn at også forlagsforfattere kan få bedre vilkår. Vi har en viktig misjon i tillegg til å være en kommersiell aktør, og det er å sette fokus på at det er forfatterne som skaper verdiene i bokbransjen og de bør verdsettes mer enn i dagens system, sier Over-Rein.