– Vi trenger ikke forlag som bygger seg opp på suksesser skapt i andre forlagshus, uten selv å ta ansvar for den litterære etterveksten, sier Ingar Johnsrud.
Det har vært en turbulent tid i forlagsbransjen. Særlig på krim-fronten har flere forfattere skiftet forlagsbeite. Ingar Johnsrud er ikke en av dem. Hans neste krim Korset er rett rundt hjørnet – og den utkommer på Aschehoug, i likhet med hans to foregående bøker:
– For meg er det uaktuelt å bytte forlag. Jeg får jobbe med Norges flinkeste redaktører og forleggere i et forlag som tror på meg og bøkene mine, fastslår Ingar Johnsrud.
Dermed virker både Jo Nesbø, Unni Lindell og Ingar Johnsrud å være godt fortøyd hos Aschehoug med sine respektive spenningsbøker.
Om forfatter-vandringen
– Hvilke tanker gjør du deg rundt den siste tidens forfatter-vandringer?
– Det er vanskelig å uttale seg generelt om det. Noen forfattere følger redaktørene sine, det har jeg stor forståelse for. Andre har vært i det samme forlaget i mange år, og har lyst til å prøve noe annet, angripe forfatterskapet sitt på en ny måte, og det har jeg heller ingen problemer med å forstå. Det vi ikke trenger er forlag som i stor grad bygger seg opp på suksesser skapt i andre forlagshus, uten selv å ta ansvar for den litterære etterveksten. Her gjenstår det å se hva som skjer når de nye aktørene har fått tid til å etablere seg.
Skjørt system
– Hva tenker du generelt om den nye forlagsbuketten til Petter Stordalen & Pilar generelt, og Capitana spesielt?
– Det er alltid spennende når det dukker opp nye aktører i et marked. Det skaper dynamikk, både hos forlag og forfattere, og jeg tror det får både de nye og de etablerte forlagene til å skjerpe seg, og gjøre en enda bedre jobb. Så jeg ønsker dem lykke til, sier Ingar Johnsrud, og legger til: – Det er et gode for alle bransjer at de er dynamiske. Det aller viktigste her i Norge er at de avtaler og ordninger som er fremforhandlet blir bevart, hvis ikke kan det gjøre varig skade på et skjørt system, særlig for dem som skriver litteratur som ikke leses av de store masser. Dette har de nye aktørene vært tydelig på at de vil respektere, og det er prisverdig.
Over 20 land
Ingar Johnsrud har raskt bygget seg opp til å bli en av våre største krim- og thrillerprofiler. Hans brakdebut Wienerbrorskapet (2015) er solgt til over 20 land.
– Har du fått frieri fra Capitana i en eller annen form?
– Nei.
– Hvilke faktorer er viktigst for deg, for at du skal ha en god og fruktbar relasjon til forlaget ditt?
– Det er vel som i andre relasjoner mellom mennesker. Vi må ville hverandre godt og ha lyst til å få til noe sammen. «Mer konkret så handler det om å samarbeide for å skrive så gode bøker som mulig, og å samarbeide for å gjøre bøkene tilgjengelig for så mange lesere som mulig.
(Foto: Akam1k3 / Aschehoug)