Forfattere som går viralt på Tiktok, kan få enorm salgssuksess. Nå vil selskapet Bytedance, som står bak videoappen, selv gi ut bøker.
Tidligere i år begynte Bytedance å ta kontakt med selvpubliserte romanforfattere og tilby penger for rettighetene, skriver New York Times.
Blant annet har de tatt kontakt med Tricia O’Malley, en kjærlighetsromanforfatter som har gitt ut et førtitall bøker. De tilbød henne 3500 dollar – 38000 kroner – per bok, som er mindre enn hver av bøkene hennes drar inn i måneden.
I tillegg har selskapet registrert varemerket 8th Note Press. I beskrivelsen av selskapet heter det at forlaget skal «skape et økosystem der mennesker kan finne, kjøpe, lese og anmelde bøker.»
Den populære emneknaggen booktok på Tiktok har bidratt til å øke oppmerksomheten rundt noen av de bestselgende forfatterne for øyeblikket – og er vist over 91 milliarder ganger det siste året.
Ryktene har skapt en viss uro i litteraturverden, blant annet over at Bytedance kan fremme egne forfattere på Tiktok og dysse ned dem som ikke er koblet til deres eget forlag.