Bladcentralen overtar all bokdistribusjon til dagligvaregiganten.
Bladcentralen skal overta all bokdistribusjon til Coop, etter at Tanum Concept har vært leverandør det siste drøye året. Det betyr en hyggelig ekspansjon for BC, som også overtar leveransene Norsk Bokdistribusjon har hatt. Dermed blir BC i praksis eneleverandør av bøker til Coop.
Vil satse på bredde
Tanum Concept måte i fjor tåle atskillig kritikk for å prioritere eierforlaget Cappelen Damms bøker i Coop-satsingen. Det er en problemstilling som nå forsvinner:
– Vi kommer til å satse på stor bredde, med de riktige bøkene, og har ingen interesse av å gi et forlag større plass enn et annet, sier Erik Thorhallsson (bildet), administrerende direktør i Bladcentralen, til BOK365.
Bladcentralen er bok- og bladforlagenes distribusjonsselskap og leverer i dag bøker og blader til nesten 5.000 kiosker, bensinstasjoner og dagligvarebutikker i Norge.
Turbulente år
Bladcentralen har vært gjennom noen turbulente år, med omstrukturering og nedskjæringer. Man havnet også i en krevende posisjon da en av BCs eiere, Cappelen Damm, også ble konkurrent hos en av de største kundene gjennom Tanum Concept-satsingen. Nå er den problemstillingen ute av verden.
– Etter flere år med mye negativt, er det hyggelig med noen positive nyheter. Jeg ser lyst på fremtiden, sier Erik Thorhallsson.
– Skal øke voldsomt
Av Bladcentralens omsetning på drøye 1,2 mrd. kroner, utgjør bøker rundt 400 mill. kr. Når BC overtar for både Norsk Bokdistribusjon og Tanum Concept, kan det etter hva BOK365 erfarer dreie seg om en bokomsetning på ytterligere 100 mill. kr.
– Coop satser virkelig på bøker, så de er viktige for oss, fastslår Thorhallsson.
– Hos de øvrige er kanskje entusiasmen mer variabel?
– Nei, jeg synes vi har en flott dialog med de fleste dagligvarekjedene der ute. Vi kommer til å øke voldsomt på aktivitet i tiden som kommer.
Vil sette preg
– Ambisjonen til Coop er å sette sitt preg på bokmarkedet og øke omsetningen av bøker i egne butikker. Vi har 1,7 millioner leseglade medeiere hvor flere handler i våre butikker hver eneste dag. Vi gleder oss til å kunne tilby disse et større og bredere utvalg kvalitetslitteratur, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge i en pressemelding.
– Vi gleder oss til å samarbeide med Bladcentralen for å utvikle konsepter som best mulig treffer Coops bokkunder der de er, sier Kristiansen. – Vi har hatt et godt samarbeid med Tanum Concept, et samarbeid som har bidratt svært positivt innen kategorien bøker for Coop. Bare vår lavpriskjede Extra hadde alene en vekst i boksalget på 15 prosent. De øvrige kjedene har hatt en vekst i salget av bøker på åtte prosent, i en periode der boksalget generelt har hatt en nedgang.