Hva har prisen å si for at en bok havner på bestselgerlisten? Skal vi tro bokhandlerne er pris en faktor.
Det er et spørsmål de fleste forfattere stiller seg: «Hva skal til for å skrive en bestselger?», mens forlagene spør: «Hva skal til for å skape en bestselger». Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn, men prisen på boken kan være utslagsgivende:
– Prisen har litt å si, men ikke alltid. Bestselgere blir også solgt til fastpris. Oftere har omslag og baksidetekst mer å si. De rabatterte bøkene tiltaler bare en viss gruppe, og det er nok flere som ville plukket med seg bøkene om de ikke hadde hatt et billig uttrykk, sier en bokhandler.
Bastion kan i dag smykke seg med de tre øverste plasseringene på Boklista for skjønnlitteratur. Jojo Moyes beholder førsteplassen med Jenta som ble igjen, hun kommer også på andreplass med Fremdeles meg. Santa Montefiore tar tredjeplassen med Den glemte Deverill.
Kan bokprisen ha noe å si for suksessen?
Lav pris garanterer ikke suksess
– Det er ikke en fasit på dette. Noen ganger kan prisen slå ut, andre ganger ikke, sier Kjersti Eriksen, daglig leder i Norli Nordregate, og legger til:
– Bøker selger ikke automatisk bedre om man setter ned prisen.
Norli Libris selger Jenta som ble igjen for bare 129 kroner, samme pris har også Moyes’ Fremdeles meg, men denne boken har kommet ut i heftet format. Jenta som ble igjen kom ut så sent som i september i fjor, da med en veiledende pris på 379 kroner. Men siden Bastion ennå ikke er medlem av Forleggerforeningen, må ikke forlaget forholde seg til fastpris-avtalen. Santa Montefiores siste Deverill-bok selges derimot til full pris, 379 kroner, i Norlis butikker. Hos Notabene selges den derimot på kampanje til 299 kroner.
Bokhandlerne vi har snakket med påpeker at både Moyes og Montefiore har en fast og trofast leserskare som venter på bøkene deres. Men flere kunder velger likevel å vente på at bøkene skal bli billigere – enten gjennom rabatter eller at de utkommer i heftet format.
– Montefiore er en veletablert forfatter, det samme er Jojo Moyes. Jenta som ble igjen ble opprinnelig solgt til fullpris hos oss, og da solgte den også godt, forteller Anette Abelseth, butikksjef hos Notabene Sandvika.
Hos Norli i samme kjøpesenter er opplevelsen ganske lik:
– Pris har selvsagt generelt mye å si, men for vår del merker vi sjelden til at rabatterte bøker selger bedre enn bøker til fullpris. Nå er imidlertid for eksempel Jojo Moyes sine bøker ofte rabattert, så det er litt vanskelig å konkludere entydig. Lucinda Rileys bok Månesøsteren vært ikke vært rabattert, men vi har solgt veldig mye av også den, sier Håkon Edvardsen hos Norli Nye Sandvika.
Forskjell debutant og veletablert
– For nye forfattere er en lavere pris viktigere. Det er større sannsynlighet for at kunden prøver seg på en ny forfatter om prisen på boken ikke er for høy, sier Kjersti Eriksen.
Dette er butikksjefen på Notabene Sandvika enig i.
– Både historien og pris har sitt å si for kunden når de kjøper bøker. Men for nye forfattere kan det være vanskelig å bli en bestselger hvis boken har en høy pris. Veletablerte forfattere vil havne på bestselgerlisten uansett, men vi ser at for nyetablerte forfattere vil det være lettere å selge med en litt lavere pris på bøkene, sier Abelseth.