– Skjønner ikke hva han mener

Spent på Komma: Festivalsjef Marit Borkenhagen. Foto: Øystein Nordås/Litteraturfestivalen

I forrige nummer av Bok&Samfunn og i BOK365 i går sa mangeårig festivaldeltager og poesitogfører Tom Stalsberg at Lillehammerfestivalen er blitt litt kjedelig. Det skjønner festivalsjef Marit Borkenhagen lite av.

 

– Festivalen er blitt like forutsigbar som et landsmøte i Arbeiderpartiet og veldig «riktig», sa Stalsberg.

Han utdypet: – Det er litt blanding av Morgenbladet og Vagant på en måte, og det er fint det altså. Veldig fint, men veldig korrekt. Mye tråkking i oppgåtte spor. Det er et eller annet sting jeg synes mangler der nå. Jeg savner litt galskap, litt poesi og litt mothaker …

Han avsluttet med å ønske festivalen god bedring.

Tom Stalsberg ønsket festivalen god bedring. Foto: Atle Nielsen

Kjenner seg ikke igjen

Festivalsjef Marit Borkenhagen kjenner seg ikke igjen i Stalsbergs beskrivelse av festivalen.

– «Forutsigbar» er en overraskende karakteristikk når innslagene av forfattere og litteratur som ikke tidligere er introdusert i Norge er så vidt stort. Sett opp mot alle som har framhevet det indiske fokuset under årets festival som modig og interessant, er Stalsberg heldigvis nokså alene om dette synspunktet.

 

Quiz og indisk feminisme

Vårt mål, som jeg synes vi har lykkes godt med i år, er at programmet skal omfatte alle sjangre, være nyskapende, holde høyt kunstnerisk nivå og inneholde både bred og smal litteratur, sier Borkenhagen.

– Det forutsigbare ved Lillehammerfestivalen er at publikum alltid kan være trygge på at de både får anledning til å møte forfatterne de har lest og likt i året som gikk samtidig som de blir introdusert for nye navn som utvider horisonten og overrasker. Festivalen blir programmert slik at du skal kunne gå rett fra en samtale som favner hele Vigdis Hjorths forfatterskap, via Vesaas-foredraget, hvor Jan Kristoffer Dale forteller om bakgrunnen for at han begynte å skrive, til Tishani Doshi som snakker om indisk feminisme og fengsler tilhørerne med sin fantastiske opplesning av «Girls are coming out of the Woods». Senere på dagen venter kanskje en paneldebatt om nasjonalisme og en titt innom kunstbokmessa Bastard før den prestisjetunge quizen og samtaler over en øl.

Publikum kom i alle fall i rekordstort antall i 2017. Her lørdagslunsj i Søndre Park. Foto: Anne Marit Eide.

Vil fortsette å være «riktig»

Heller ikke kunstnerisk rådgiver Mathias Samuelsen kjenner seg igjen i Stalsbergs diagnose:

– Nei, dette kjenner jeg meg ikke helt igjen i. Det kan være han mener våre poster med de mest kjente norske forfatterne, men det kommer vi aldri til å gi oss på. Litteraturfestivalen er et viktig møtested for lesere og forfattere, og det gjelder uansett om boka selger 10 000 eks, eller 50. Hele denne rekkevidden skal festivalen ha. Uansett setter vi pris på at folk engasjerer seg i hvordan vi setter sammen festivalen. Om jeg skal tillate meg å parere Stalsbergs kommentar, så må jeg vel si at hans kommentar kanskje bærer preg av at han ikke fikk med seg varierte nok poster på programmet. Hvis «riktig» betyr at vi klarer å holde høy litterær kvalitet, samtidig som vi tilbyr noe til hele spekteret av litteraturinteresserte, så vil jeg at vi skal fortsette å være «riktig». Jeg håper vi klarer å overraske Tom til neste år da!

Kjenner seg ikke igjen: Kunstneriske rådgiver Mathias Samuelsen. Foto: Litteraturfestivalen

Tar med seg innspillet

Festivalsjef Marit Borkenhagen sier at en undersøkelse viser at 94 % av publikum under festivalen sier at de ønsker å komme tilbake, noe som er en bekreftelse på at de finner det de søker i programmet.

– Samtidig tar jeg med Stalsbergs innspill inn i planleggingen av neste festival, for den største faren for oss som jobber med festivalen er å bli for selvfornøyde og tro at neste års festival blir en suksess om den skapes over samme lest som årets. Sånn er det ikke, fornyelse og utvikling er utrolig viktig og det er et punkt vi utfordrer oss selv på hele tiden.