Med eget lydstudio, fokus på nisjer og en sterk backlist, satser det nyetablerte Pangolin Forlag på å bryte gjennom lydmuren i bokbransjen. – Det er høy risiko å starte forlag i 2024, men vi bygger sten på sten.
– Dette er et initiativ vi har jobbet med lenge, sier forlegger Lars Nygaard.
Tidligere i høst kom et nytt forlag på banen; Pangolin. Oppkalt etter et skjelldyr, men med tydelige ambisjoner inn i norsk bokbransje.
– Det er høy risiko å starte nytt forlag i 2024, og vi merker at folk kanskje himler litt med øynene. Men vi bygger sten på sten, sier Nygaard.
Ved siden av ham, består forlaget av Åsfrid Hegdal, redaktør og veteran i bokbransjen, og Ingvild Hagerup, redaksjonsmedarbeider. Med seg på laget har de også Finn Jørgen Solberg, tidligere Vega-forlegger. Pangolin har nemlig kjøpt backlist fra Vega. I tillegg springer forlaget ut fra Punktum Forlagstjenester, hvor alle tre ansatte – bortsett fra Solberg – fortsetter å jobbe parallelt.
– I Punktum gjør vi alt fra å produsere lydbøker, designe omslag, utføre korrektur til å styre produksjon. Vi har alt det vi trenger for å starte et forlag, forklarer Nygaard.
Han ser samarbeid på tvers av roller og funksjoner som en styrke, og avviser enhver problematikk eller bekymring om rolleblanding mellom de to tjenestene:
– Bokbransjen er allerede tett sammenvevd, og alle gjør noe for andre – enten det er gjennom vertikalt eierskap, distribusjon eller andre tjenester. Vi går ikke i beina på noen, men kjenner utfordringene bransjen står i, og det mener vi er en fordel.
Reisebøker, klassikere og oversatt sakprosa
Pangolin har som mål å utforske nisjer som andre aktører kanskje har forlatt. Ett av satsingsområdene er oversatt sakprosa, og forlaget ser store muligheter her.
– Et eksempel er boken Alt handler ikke om deg av Niels Overgaard, som har solgt 100 000 eksemplarer i Danmark. Det viser at det finnes et marked, sier Nygaard.
Forlaget planlegger også å bringe tilbake klassikere – både norske og oversatte.
– Vi ser flere hull i utgivelsene av eldre titler som fortjener en renessanse. De er kanskje glemt, men har definitivt livets rett, sier Hegdal.
Et annet fokusområde er reisebøker, en sjanger som har hatt en betydelig nedgang, men som nå har stabilisert seg.
– Markedet er mindre enn før, men det er der fortsatt, med eksempler som Turen går til-serien, påpeker Nygaard, og legger til at forlaget har sikret seg rettighetene til «Turen går til Roma» og «Turen går til Sicilia», som utkommer til våren.
Når det gjelder forlagets første utgivelser, vil de hovedsakelig satse på oversatt sakprosa.
– Det er raskest å komme i gang med oversatte titler, men vi kommer også med flere sterke norske titler til våren, blant annet Historier fra dypet, om myter og legender fra havet av Tor Åge Bringsværd, sier Nygaard, som understreker at tradisjonell skjønnlitteratur ikke står på agendaen og at de er opptatt av å bygge en sterk backlist:
– Vi har allerede utgitt hobbybøker, bildebøker og sakprosa om andre verdenskrig denne høsten. Vi ser også på mulighetene for å bygge en sterk backlist, som vi mener er avgjørende for langsiktig suksess.
Med eget lydstudio
Pangolin holder til i moderne lokaler ved St. Olavs plass, komplett med sitt eget lydstudio.
– Vi ønsker å leke med ulike utgivelsesformater og være til stede på flere plattformer. Papirboka er viktig, men den trenger et supplement i dagens marked, sier Hagerup.
Forlaget ser lydformatet som en naturlig del av fremtidens bokbransje.
– Dette er en bransje som må fornye seg, og vi ser muligheter i å kombinere papir og lyd – og til og med utgi enkelte bøker som rene lydutgivelser, fortsetter hun.
Til sommeren planlegger Pangolin å lansere sine første originale lydbokutgivelser.
– Det handler om å være til stede der publikum er, og gi dem flere måter å oppleve litteratur på, sier Hagerup.
– Vi må ha flere bein å stå på
– Hvordan har deres aller første bokhøst vært?
– Den har vært lærerik! Vi har fått god respons på titlene våre og er fullt i gang med arbeidet, sier Nygaard.
Pangolin merker at de møter en bransje i endring:
– Det føles nesten som å selge snø på Nordpolen, med så mange gode bøker som kommer ut hvert år. Det er færre anmeldelser og vanskeligere å slå gjennom, sier Nygaard, og påpeker at han opplever at bokbransjen har krympet dramatisk:
– For 20 år siden var bransjen dobbelt så stor. Nå handler det ikke bare om å konkurrere med andre bøker, men også å vinne kampen om folks tid.
– Hvordan skal dere så klare å bryte gjennom lydmuren?
– Gode bøker er fortsatt nøkkelen, men vi må også ha flere bein å stå på. Vi har allerede besøkt 150 bokhandler før jul for å skape en god kontakt med dem. Vi lar oss inspirere av Frisk Forlag, som viser at det er mulig å tenke nytt, forteller Nygaard.
Teknologi spiller også en viktig rolle i strategien:
– Teknologi gjør det enklere å slå gjennom og nå ut til leserne på nye måter, sier Hagerup.
– Vi må holde øynene åpne for nye muligheter og for gode backlisttitler. Sistnevnte føler jeg vi allerede har på plass, avslutter Hegdal.