«Salander drar til Disneyland»

– Dette blir en trist parallell til Disney, hvor figurene og universet blir større enn opphavsmannen, sier Håvard Rem om Millennium-saken. Han mener resultatkravene utfordrer etikken i forlagsbransjen.

Det ble tirsdag kjent at David Lagercrantz skal forfatte en fjerde bok om Stieg Larssons radarpar Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist. Boken skal være en frittstående fortsettelse av Larssons berømte krimbøker. Dette grepet har skapt til dels sterke reaksjoner blant flere norske forfattere. «Danser på Larssons grav», «Jeg ville hatet det», «Skandaløst» og «skammelig», er bare noen av forfatter-reaksjonene på nettaviser og i sosiale medier.

 

Store penger, store fristelser

– Jeg er glad dette ikke gjelder et poetisk forfatterskap, sier Håvard Rem – lyriker, sakprosaforfatter og tekstforfatter for flere av våre mest kjente musikkartister. –Jeg skulle like å se Gyldendal håndtere Tor Ulvens forfatterskap på samme måte. Det ville være helt utenkelig. Innenfor andre kunstarter ville det vært enda mer absurd.

Håvard Rem mener det ikke er tilfeldig at saken dukker opp innenfor nettopp kriminallitteraturen: – Dette er en sjanger hvor man over tid bygger opp et fast rollegalleri, som lett kan videreføres og videreutnyttes. Og det er en sjanger hvor det kommersielle trøkket er stort. Det gjør at pengene og fristelsene blir for store.

 

Disney en god parallell

– Tankene går fort til tegneserieverdenen, hvor figurene blir viktigere enn opphavsmannen. Donald døde ikke med Disney. Nå entrer Blomkvist og Salander Disneyland. Det handler til slutt mest om produkt og brands, sier Håvard Rem. – Jeg kan definitivt styre min begeistring for dette påfunnet med en fjerde bok hektet på Stieg Larssons trilogi. Dette er å frata opphavsmannen hans kunstneriske integritet.

Han mener dette bokprosjektet vil skjerpe forfatteres bevissthet rundt sine egne åndsverk: – Jeg vil tro at mange profilerte krim- og thrillerforfattere gjør seg noen tanker rundt hvordan deres univers vil bli utnyttet den dagen de selv ikke lenger er der.

 

Resultatkrav utfordrer etikk

– Stieg Larsson-saken er bare ett av flere eksempler på at forlag utfordrer de etiske grensene, og det er interessant å se at det gjerne er de etablerte tradisjonsforlagene som gjør det. Økonomiske hensyn er en viktig driver her. Resultatkravene blir stadig tøffere og man blir mer og mer avhengig av enkelttitler som bryter lydmuren, sier Rem. –Denne saken ville neppe dukket opp under gullårene på 1970- og 80-tallet. Da var renommé viktigere enn resultat.

 

Stoler på Norstedts

I Norge er det Gyldendal som har utgitt Stieg Larssons Millennium-trilogi – mandag omdøpt av Norstedts til Millennium-serien. Gyldendal blir også utgivere av David Lagercrantz’ bok, som er planlagt lansert i august 2015. Redaksjonssjef Cathrine Bakke Bolin kommenterer de mange reaksjonene slik: – Dette er veldig ferskt også for oss. Vi har kun visst om prosjektet i noen timer. Det jeg kan si nå er at vi har tiltro til de vurderingene Norstedts har gjort rundt dette prosjektet.

 

(Illustrasjonsfoto: Omslagsutsnitt, Gyldendal Norsk Forlag)