Pardans på tunet

Tun Media og Dinamo Forlag inngår samarbeidsavtale om utgivelse av bøker.

Forlagssjef Ottar Samuelsen i Dinamo Forlag (til venstre på bildet) og Tun-direktør Mads Yngve Storvik inngår samarbeidsavtale om bokutgivelser. Den første boka vil ligge under juletreet allerede i år.

–Vi har sett oss om etter en partner som kan bidra til at noe av vårt innhold kan havne mellom to permer. Valget av Dinamo Forlag ble enkelt fordi vi har sammenfallende verdier, sier administrerende direktør i Tun Media AS, Mads Yngve Storvik.

 

Mjøsgårder og restekjærlighet

Dinamo Forlag var tidligere en del av Dinamo-systemet, men drives nå som et selvstendig forlag. De har gitt ut bøker som Mjøsgårdene, Arven som lever, Bringebærlandet og Restekjærlighet.

–Alle disse bøkene kunne like gjerne kommet fra oss. Det er midt i de stoffområdene som vi skal være best på, sier Storvik.

Dinamo Forlag har over flere år prestert hyggelig med sine bokutgivelser, med Ona Fyr som den mest kjente enkeltboka. Forlaget gir ut rundt fem-ti bøker hvert år og ønsket en samarbeidspartner for å øke produksjonen.

 

Fra bok til bok

–Vi har hatt flere interessenter, men vi valgte Tun Media fordi vi mener verdiene deres representerer framtida i Norge, sier forlagssjef Ottar Samuelsen i Dinamo Forlag.

Tun Media og Dinamo skal samarbeide fra bok til bok, men har en intensjon om et enda tettere samarbeid dersom dette blir vellykket.

–Vi har en strategi om å videreutvikle Tun Media med flere ben å stå på. Samarbeidet med Dinamo Forlag har vi stor tro på i så måte, sier Storvik.

Tun Media er 100 prosent eier av Nationen, og gir dessuten ut Bondebladet, Norsk Landbruk og Traktor. Selskapet har vært gjennom en snuoperasjon etter et par fryktelige år i 2011 og 2012 – med underskudd på henholdsvis 61 og 46 mill. kr.  Nå er Tun Media igjen i pluss.

 

–Vil gi oss et løft

–Et samarbeid med Tun Media vil gi oss et løft og bidra til at vi kan gi ut flere bøker. Vi har kompetanse som utfyller hverandre. Blant annet er det stor iderikdom i Tun Media samtidig som de har en markedskraft som er viktig for distribusjon av bøkene. Deres salgskompetanse er også noe begge parter vil dra nytte av. Fra forlagets side har vi også mange ideer som kommer til å bli flotte bøker, sier Samuelsen.