Omgjør beslutning om anmelder-kutt

Det blir full rulle også i fremtiden for bokanmelder Bjørn Gabrielsen (bildet). DN gjør retrett.

Like før jul besluttet Dagens Næringsliv å kutte i anmeldelser av skjønnlitteratur, film og musikk. Ledelsen varslet at man måtte redusere kostnader i en tøff medieøkonomi. Det gikk ikke upåaktet hen. I aviser, og ikke minst på sosiale medier, har engasjementet vært stort. Kulturfolk har truet med å si opp abonnementet og Stordalens forlagsvirksomhet har flagget annonseboikott.

«Samfunnsengasjerte og kritiske lesere»

Nå snur DN-ledelsen og lover fortsatt satsing på anmeldervirksomheten. Sjefredaktør Amund Djuve skriver følgende i sin egen avis: «DN har ressurssterke, samfunnsengasjerte og kritiske lesere. For oss er det derfor viktig å gi dem kvalitetsjournalistikk på mange forskjellige områder – på alt fra finans og politikk til arkitektur og kultur. Det er sjelden hyggelig å bli utsatt for kritikk. Det er heller ikke gøy å lese at trofaste lesere vil si opp avisabonnementet i protest. Likevel var det også noe veldig rørende ved engasjementet som kom frem i Facebook-tråder og avisspalter. Lesere ga tydelig uttrykk for at de mente det var helt feil av Dagens Næringsliv å slutte med kulturanmeldelser – ikke minst ettersom bokanmelder Bjørn Gabrielsen, musikkanmelder Audun Vinger og filmanmelder Øyvor Dalan Vik er blant landets aller beste kritikere.»

Også digitalt

Djuve understreker at de mange leserreaksjonene har gjort inntrykk:

«Det er selvsagt viktig å lytte til sine lesere. Omfanget av og innholdet i mange av reaksjonene har overbevist oss om at vi i jakten på å kutte kostnader gjorde en feil. Derfor omgjør vi beslutningen. Gabrielsen, Vinger og Dalan Vik vil fortsette å skrive anmeldelser i Dagens Næringsliv. Lesere vil finne dem i lørdagsutgaven på papir like etter portrettet som før. Det kan likevel bli noen endringer. Vi må få anmeldelsene til å bli lest digitalt. Fremover vil vi derfor ikke bare satse på å ha landets beste anmeldelser, skrevet av landets beste anmeldere. Vi vil også utvikle oss slik at anmeldelsene blir like attraktive for våre digitale lesere, som de har vært for papirleserne. Det skal vi klare», avslutter sjefredaktør Amund Djuve.

 

(Foto: Kagge Forlag)