Ny markedsansvarlig i Pelikanen

Sondre Aksnes Yggeseth (Foto: Privat)

Sondre Aksnes Yggeseth er nyansatt markedsansvarlig i Pelikanen.

– Jeg gleder meg utrolig mye til å gyve løs på markedsarbeidet i Pelikanen. Som utdannet musikkviter og bokelsker med bakgrunn fra kommunikasjonsfeltet kan jeg ikke se for meg et bedre sted å ta neste steg i mitt yrkesliv, forteller Yggeseth.

Da Frisk tidligere i år kjøpte 70 prosent av aksjene i forlaget Pelikanen, meldte Stavangerforlaget at de skulle satse hardere på markedsføring av forlagets skjønnlitterære bøker. Nå har de ansatt Sondre Aksnes Yggeseth som ny markedsansvarlig i Pelikanen.

– Jeg tror Pelikanen har mye potensial som ikke har blitt fullt utnyttet ennå. De gir ut et hav av spennende bøker som treffer en hver smak, og det er som en gavepakke å få muligheten til å skulle markedsføre dette til både nye og gamle lesere. Noe av det jeg synes gjør utgivelsene så spennende er forfatterne de har i stallen, og mangfoldet i tema som disse skriver om — alt fra krim til fagbøker om litteratur og musikk, sier Yggeseth.

Han ser frem til å ta opp kampen om folks tid:

– Det jeg gleder meg aller mest til er å bruke min verktøykasse fra tidligere arbeid til å jobbe med noe jeg selv brenner for: Litteratur. Vi lever i en spennende tid hvor både #booktok og skyhøye salgstall på selvhjelpsbøker viser at det å skrive bøker fortsatt er en viktig del av samfunnet. Samtidig er det en utfordring å interessere folk i bøker — og særlig bøker som utfordrer leseren — når studier viser at vi har i gjennomsnitt 9 sekunder oppmerksomhet å vie til omverdenen. Jeg synes dette er en umåtelig spennende problemstilling å jobbe med.

 – Imponerte oss fra start

– Sondre imponerte oss fra start, med godt språk og kreative ideer. Han er en 27 år gammel musikkviter med interesse for foto, film og litteratur. En selverklært nerd, som passer bra med Pelikanens tidvis smale utgivelser. Sondre har tidligere vært i bla. NTNU og SINTEFs kommunikasjonsavdelinger, sier forlegger i Frisk, Anders Berget Aasen. Han fortsetter:

– Vi hadde svært mange søkere til jobben. Vi ender som regel opp med å ansette folk uten bransjeerfaring. Det er ikke bevisst, men det er verdifullt med øyne som ser forlaget utenfra. Ikke minst er det gøy å få inn en ung mann i en bransje hvor det er flest kvinner. Generelt sliter bokbransjen med å nå ut til unge menn, og det blir en av Sondres arbeidsoppgaver som markedsansvarlig.

Yggeseth tiltrer stillingen 28. august.