Sentralt i Aschehougs nye lydsatsing er flere nyskrevne Jo Nesbø-krim’er.
Det blir fullt trøkk med Jo Nesbø på lydfronten neste år. Aschehoug håper på premiere allerede i løpet av våren. Og vi snakker ikke tradisjonelle lydbøker:
– Vi skal lage lydfortellinger som Jo har skrevet, med alle effekter som skal til for å skape de riktige bildene. Jo Nesbø er som kjent en musikalsk fyr, og skriver på måte som er perfekt for lydfortelling, sier Nina Stensrud Martin, som er hentet inn til Aschehougs nye lydsatsing.
Det er ikke Harry Hole som skal stå i sentrum i denne nysatsingen, ei heller andre kjente Nesbø-skikkelser:
– Nei, det blir ikke Harry Hole-krim’er, men det blir ganske sikkert umiskjennelig «Nesbøsk», sier Stensrud Martin.
Nesbø har også tidligere unnet seg flere avstikkere fra Harry Hole-bøkene – med romaner som Hodejegerne, Sønnen, Blod på snø, Mere blod og høstens Kongeriket. I 2018 skrev han sin moderne versjon av Macbeth i Hogarth Shakespeare-serien. I Nesbøs bibliografi finner vi også novellesamlingen Karusellmusikk, Redd Barna-støtteprosjektet Det hvite hotellet, og sakprosaboken Stemmer fra Balkan / Atten dager i mai, skrevet sammen med Espen Søbye. Og selvsagt Doktor Proktor-bøkene og en rikholdig musikkproduksjon både før og underveis i forfatterkarrieren.
Neste års Nesbø-lydprosjekt vil bestå av kortere etapper.
– Snakker vi nærmest krim-noveller eller kortromaner?
– Ja, det kan man kanskje kalle dette. Det kan være selvstendige historier, eller mer episodiske produksjoner. Her er vi uansett ikke bundet av noen fast lengde. Det kan være timelangt, halvtimelangt eller tolv minutter. Tiden skal ikke være noen tvangstrøye, sier Nina Stensrud Martin.