Norli best i klassen

Bokhandelkundene er mest fornøyd med Norli, skal vi tro Norsk Kundebarometer. Men alle de store kjedene gjør det skarpt.

Kundene er «svært fornøyde» med norsk bokhandel, ifølge Norsk Kundebarometer fra BI, som ble offentliggjort i går.

Norli gjør det best av bokhandelkjedene med en score på 77,8 poeng. Dette bringer Norli opp fra 47. til 31. plass i kundetilfredshet, blant de 154 selskapene som er med i undersøkelsen. Lite skiller kjedene. Også ARK (76,7 poeng på 39. plass) og Tanum (75,6 poeng på 49. plass) gjør det skarpt. Alle scorer også høyt, godt opp på 80-tallet, på kundelojalitet.

Toppet i 2015
Bokhandlerne har gjort det til en vane å gjøre det godt i disse undersøkelsene. Mange husker sikkert Haugen Boks «storhetstid», hvor haugenbok.no og Lars Ove Hammer gikk helt til topps på Norsk Kundebarometer i 2015. En fabelaktig presentasjon. Deretter bar det nedover de følgende årene, til en 38. plass i fjor. I år har de valgt å ikke være med. Det samme gjelder Libris.

Volvo i tet
Helt i topp i årets barometer finner vi Volvo – fulgt av Toyota, Flytoget, Sbanken og Vinmomopolet. Nederst finner vi Viaplay, Bunnpris og Get. Det største fallet måtte Tesla tåle. Elbil-merket sank som et blylodd – fra 4. til 51. plass.