Millionresultat for Pitch

Til topps med "Til ungdommen": Pitch nesten tredoblet omsetningen fra 2017 til 2018.

– Suksessen med Til ungdommen kom ikke overraskende på oss i Pitch. Linn skriver fantastiske tekster! Hun har en observasjonsevne som er helt unik – og hun skriver ikke bare for ungdommen, sier forlagssjef Wenche Haugsand i Pitch. – Både Linn og forlaget har fått henvendelser fra lesere som er takknemlige for at boken ble laget. Og når den er «forseglet» med vakre illustrasjoner fra Lisa Aisato – ja, da var det nødt til å bli en vinner.

Fra skvis til pluss

Det å ha en av fjorårets bokhøst-vinnere var selvsagt sterkt medvirkende til at Pitch leverte et formidabelt 2018. Omsetningen i forlagets andre fulle driftsår landet på over 13,9 mill. kr. Det er en god opptur – og nær en tredobling – fra 4,6 mill. kr 2017. Årsresultatet for 2018 ble på solide 3,2 mill. kr.

Wenche Haugsand medgir at det føles godt etter å hatt noen tøffe runder med likviditeten i startfasen:

– Takket være ett lite lån fra Aschehoug (20 prosent deleier) og velvillig innstilling fra SD (Sentraldistribusjon) kom vi oss gjennom fjorårssommeren.

Bystrikk og backlist

Det er ikke bare Til ungdommen som bidrar til de gode 2018-tallene:
– Det er flere grunner til at vi gjorde det bra. Vi ga ut to nye #Bystrikk-bøker. Katrine Wessel-Aas skrev to bøker: Familien Winther og Om du vil ha meg, forteller Haugsand. – Og så begynte vi endelig å få backlist! Man undervurderer det litt når man starter ett nytt forlag, men i 2018 fikk vi se hvor viktig det er å ha bøker som selger også utenom nylanseringene. For oss var det særlig den første #Bystrikk-boken og Bjørg Thorhallsdottirs Magisk jul som bidro – samt at flere av bøkene våre kom i pocket.

Feirer med napoleonskake

– Hva blir planene og de strategiske veivalgene for Pitch fremover?
– Pitch skal være et kommersielt forlag som gir ut bøker som mange er interesserte i å lese. Vi er stolte av å utgi kommersielle kvalitetsbøker på norsk! Vi er fire ansatte, så det er begrenset hvor mange titler vi kan gi ut for å kunne følge opp skikkelig. Vårt mantra er at vi skal skape noe sammen med forfatterne våre og ha det gøy mens vi gjør det – og kunne leve av det. Det er vel kanskje det nærmeste vi kommer ett DNA for Pitch forlag? Og så feirer vi alle våre seire med napoleonskake.

 

Bildet: PITCH-KVARTETT I MEDVIND: Fra venstre redaksjonssjef Stian Hjelvin Andersen, forlagssjef Wenche Haugsand, redaktør Inger Rødseth og salgs- og markedssjef Jens Skaaland.