Stadig flere opplever gleden ved å lytte til bøker. Nedlastbare lydbøker og bok-podkaster er i vinden som aldri før. Ny teknologi, bedre tilgjengelighet og lavere priser er hovedgrunnene til økningen, mener forlagssjef Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget
Er du blant dem som elsker å lytte til en god bok? Du er ikke alene!
– Interessen for å høre på nedlastede lydbøker har eksplodert, forteller Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget. Og det er kanskje ikke så rart, med tanke på at vi alle sammen går rundt med en mobiltelefon i veska eller lomma. Har du en mobil, er det svært enkelt å laste ned en digital bok, som du kan lytte til mens du sitter på bussen, i bilen, på flyet, går tur, trener eller vasker huset.
– Produktet har jo veldig mange fordeler. Men det at folk nå har tatt det så til de grader i bruk, skyldes nok først og fremst to ting: Tilgjengelighet og pris. Det er blitt lettere å laste ned bøker, og de er blitt rimeligere. De digitale lydbøkene ligger nå i samme prisleie som e-bøker, sier Vasseljen.
ANN KRISTIN VASSELJEN
100 000 av oss har lastet ned Lydbokforlagets app siden den ble lansert høsten 2014. Appen gjør det superenkelt å kjøpe lydbøker direkte fra mobil eller nettbrett. I fjor omsatte Lydbokforlaget for om lag 48 millioner kroner. 40 prosent av omsetningen kom fra digitale produkter. Dette er en kraftig økning fra året før, da andelen var på 30 prosent.
Året før der igjen, i 2013, var den «bare» på 15 prosent. En formidabel vekst, med andre ord.
STRØMMING AV BØKER
Formidabel har veksten vært også for Håkon Havik i strømmetjenesten Storytel. For 169 kroner i måneden kan abonnentene lytte til så mange de vil av de 2500 titlene i Storytels base.
– Svært mange setter pris på lydbøker. Vi har nå mer enn 20 000 abonnenter, og med det ligger vi langt foran skjema, sier Havik. I snitt slippes det to nye bøker hver dag, og strømmetjenesten planlegger å tilby kundene 700 nye titler i løpet av 2016. Bøkene som strømmes er såkalte backlisttitler. De rykende ferske bøkene strømmes ikke.
– Vi opplever at lydbokmarkedet ligner på pocketmarkedet. Krim er for eksempel veldig populært, sier Havik.
Kjernekunden hos Storytel leser mye fra før. De bruker strømmetjenesten når det ikke passer å lese bøker, det vil si når de trener, kjører bil og så videre.
– Vi når nok dessuten ut til flere grupper, også mennesker som ikke har lest så mye tidligere, sier Havik, som gleder seg over at strømmetjenesten kan forlenge livsløpet til gode bøker. Selv om papirboken er gått ut av salg, kan lydboken leve lenge, lenge gjennom Storytel.
BOKPODENES INNTOG
Forlagssjef Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget tror at de mange gode podkastene som er lansert de siste årene kan ha vært med på å bane vei for de nedlastbare lydbøkene. Hun tror folk har vent seg til å ha lyd på øret, og de har åpenbart vent seg til litterær lyd. Det kan utviklingssjef Knut Gørvell i Cappelen Damm bekrefte. Etter at de lanserte BokPod i samarbeid med produksjonsselskapet Monkberry i fjor, har de 21 episodene blitt lastet ned eller lyttet til mer enn 200 000 ganger. Det er intervjuene med Dag Solstad og Ingvar Ambjørnsen som har vært de mest populære.
KNUT GØRVELL
– For oss er det viktig å finne nye veier ut til folk. Når de tradisjonelle mediene vier mindre plass til bøkene, føler vi et ansvar for å finne nye kanaler. BokPod har i så måte vært veldig vellykket, sier Knut Gørvell.
RADIO GYLDENDAL
I november i fjor beveget også Gyldendal Norsk Forlag seg inn i podkast-land. Da lanserte de sin egen bokpodkast, Radio Gyldendal. Forlagsredaktør Harald Ofstad Fougner er svært fornøyd med podkasten så langt.
– Ambisjonen vår er å løfte frem bøker og forfatterskap som ikke får så mye plass andre steder. Vi har fått mye god respons, og lyttertallene er lovende, sier Fougner, som har stor tro på at det fortsatt ligger et stort uutnyttet potensial i nordmenns hang til å lytte til bøker – eller podkaster om bøker.