Blogger seg til boksuksess

Det bakes, kokes, strikkes, flettes og trenes på de norske bestselgerlistene. Skjebnehistorier deles. Og noen gjør som Linnea Myhre og finner veien inn i roman-universet. Møt bloggerne som ble suksessforfattere.

Det skulle bare være en privat oppskriftsdatabase for venner og familie. En erstatning for mat-epostene hun tidligere hadde sendt dem, og et eget, oversiktlig oppskriftsbibliotek. Åtte år senere kan matblogger Trine Sandberg skilte med et opplag på svimlende 189 000 eksemplarer for sine to kokebøker. Den siste, Trines Mat 2, ligger fortsatt på de norske bestselgerlistene. Der har den ligget siden den ble lansert i august i år.

 

 

– Dette har vært ganske overveldende for meg. Jeg har alltid vært glad i kokebøker, og plutselig er det min bok som selger best av alle kokebøkene i Norge. Det er stort, det! forteller Sandberg.

 

Ny trend
De siste fem årene har det skjedd en endring på de norske boklistene. Det startet med Regines bok i 2010, en utgivelse som var basert på blogginnleggene til kreftrammede Regine Stokke. Senere har flere suksesser fulgt på, og i følge Kristin Kvaales masteroppgave ved medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU, Fra blogg til bok, som ble ferdigstilt i juni i år, kan bokutgivelse være en av trendene som følger med det å drive en populær blogg. Kvaale intervjuet her syv bloggere som alle har utgitt bøker.

– Da dette fenomenet først oppsto var det ganske lav interesse sammenliknet med nå, hvor vi ser at flere hiver seg på bølgen og det blir stadig flere bloggere som utgir bok. Trenden er aller mest merkbar blant matbloggerne, mener Kvaale.

Bloggere har også tatt steget inn i skjønnlitteraturen, og skrevet både romaner og lyrikk. Boken Ren Poesi, basert på instagramkontoen ved samme navn, ligger på bestselgerlisten for skjønnlitteratur og har så langt et samlet opplag på 12.000 eksemplarer.

 

Matnyttig suksess

 

– Jeg sto foran et veivalg. Ønsket om å lage kokebok har jeg hatt en stund. Jeg hadde også fått flere henvendelser fra forlag, men jeg hadde full jobb som jurist og var småbarnsmor så tiden strakk ikke til, forteller Sandberg, som forklaring på hvordan hennes boksuksesser ble til.

I 2011 bestemte Sandberg seg for å satse mer på bloggen. Hun begynte å ta betalt for annonser. Et forretningsmøte i Tanum bokhandel resulterte i at Sandberg ble oppfordret til å kontakte faktaavdelingen i Cappelen Damm. Kort tid etter tok hun femti prosent permisjon og brukte åtte måneder på å lage sin første kokebok. Trines mat ble lansert høsten 2013. Allerede på lanseringsdagen var førsteopplaget på 4000 eksemplarer utsolgt, og siden den gang er boken trykket i 18 opplag. Trines mat var den mest solgte kokeboken i 2013 og 2014. Første halvår 2015 var det kun Jo Nesbø og Jojo Moyes som solgte flere bøker i Norge enn Sandberg.

 

 

– Mange lesere hadde allerede et forhold til oppskriftene i boken. Hvis jeg hadde kommet som en vilt fremmed matentusiast ville jeg ikke nådd ut til så mange, i hvert fall ikke så fort, mener Sandberg.

Sandberg har gjort det meste av arbeidet med bøkene sine selv: Planlegging, matlaging, styling og fotografering har foregått hjemme i huset på Lørenskog utenfor Oslo.

– Den første boken er skrevet på kvelden og natta etter at sønnen min hadde lagt seg, sier Sandberg.

 

Ikke begrensende
Å overføre bloggoppskriftene til bokformat skulle vise seg å bli utfordrende:

– På bloggen kan jeg skrive så langt jeg vil. I boken måtte jeg fatte meg mer i korthet. Jeg opplevde likevel ikke bokformatet som begrensende, og tok det som en utfordring å legge noe av bloggformatet over i boken. Jeg hadde også to av mine faste blogglesere som superbrukere, og de ga meg nyttige innspill. Under arbeidet med den andre boken fikk jeg mange gode kommentarer, som gjorde at jeg endret helt på strukturen. Det gjorde boken mye bedre. Uten den kontinuerlige dialogen med leserne mine ville jeg ikke sett dette selv, sier Sandberg.

Sandberg krydret også teksten i den første kokeboken med kommentarer fra bloggleserne.

– Jeg ville vise at dette er oppskrifter som har levd en stund, og som folk har et forhold til, forklarer Trine.

 

Strikket seg til bok

Hanne Andreassen Hjelmås og Torunn Steinsland gikk rett inn på førsteplass på bestselgerlisten med debutboken Klompelompe tidligere i høst. Den ligger fremdeles i toppen og i skrivende stund er opplaget på 65.000 eksemplarer. Neste år skal den lanseres i flere andre land.

– Bokutgivelsen har vært en kjempesuksess for oss. Vi hadde aldri sett for oss at det skulle ta av slik som det har gjort. Det hjalp kanskje at vi allerede var litt kjent. Vi har aldri brukt noe annet enn sosiale medier til å markedsføre boken. Det har det aldri vært behov for, sier Hjelmås og Steinsland.

 

 

– Vi brukte rundt fem måneder på manus. En av utfordringene var å få tatt bilder til alle årstidene. Boken ble laget i løpet av høsten og vinteren, og været her på Vestlandet er jo veldig uforutsigbart, sier de, og røper at de kommer med en ny bok, en strikkekalender, allerede i januar 2016.

 

Åpenhjertig pappa

Peter Kihlman driver Norges største pappablogg og ble egentlig kontaktet av sitt forlag i et helt annet ærende:

– De ville at jeg skulle promotere en bok for dem. Det takket jeg høflig nei til, men kontret med å spørre om de ikke ville lage bok sammen med meg. Jeg ble rimelig overrasket da det viste seg at de hadde hatt meg i kikkerten en god stund og ønsket å utvikle bokideen min videre, forteller Kihlman.

Boken hans, Pappahjerte, er utgitt i flere opplag og har mange tekster som aldri tidligere har vært publisert.

 


– Bloggen er en lang tråd av enkelthistorier, kronologisk fortalt. Men de er nettopp det, kun enkelthistorier. Med boken ønsket jeg å fortelle hele historien – å gjenfortelle episoder fra bloggen og sette disse inn i en helhet sammen med mye tidligere ufortalt materiale. Boken er også mer rettet mot vordende småbarnsfedre og andre som ønsker å vite mer om hvordan det er å være småbarnsfar, forklarer han.

Kihlman røper også at han er i gang med å skrive på en helt ny bok:

– Den vil rette seg mot et helt annet publikum – det skjønnlitterære, altså ikke bare en bok som lener seg tungt på bloggen. Jeg er spent på hvordan det vil gå.

 

Suksess med muskler

Kristine Weber tok selv kontakt med ulike forlag forut for utgivelsen av hennes første bok, Sunn og sterk med protein mat for muskler. Da hadde Weber allerede solgt egne mathefter på bloggen sin, en blogg hun hadde drevet i fire år.

 

– Et av forlagene sa nei fordi de ikke hadde troen på at folk var interessert i proteinrik mat. Heldigvis takket Cappelen Damm ja, og bokprosjektet tok ni måneder. Jeg hadde alle oppskriftene, tekstene og ideene var klare, og jeg syntes det var utrolig moro å se at det ble til en bok, sier Weber.

Mat for muskler ble en suksess og solgte 18.000 eksemplarer. Senere er det blitt ytterligere to bøker – den siste kom våren 2015.

 

Søte favoritter
Kristine Ilstad har delt kakeoppskrifter på sin populære blogg, Det søte liv, siden 2004. I forbindelse med bloggens tiårsjubileum i 2014 lanserte hun kokeboken Det søte liv – Kristines favoritter. Da var hun allerede gjennom flere år blitt kontaktet av forlag som ønsket at hun skulle gi ut bok hos dem.

 

 

– Det å være en av de mest leste bloggene gjør at du nærmest er garantert et visst salg. Du har opparbeidet deg et publikum som venter på boken, og forlaget får mye hjelp til markedsføringen av bloggeren selv. Du starter fra et helt annet utgangspunkt. Samtidig må den endelige boken også være bra. En blogg kan gi en bok mye oppmerksomhet, men fallhøyden er tilsvarende stor, mener Ilstad.

Hun var spesielt opptatt av boken skulle ha en sterk link til bloggen.

Det søte liv-boken er en forlengelse av bloggen, og både språk, tegn og farger skulle speile det, forteller Ilstad, som i likhet med Sandberg opplevde utfordringer da hun skulle overføre bloggtekstene til bokformat:

– På bloggen trenger jeg aldri å tenke på plassen. I boken måtte jeg jobbe mer med teksten for å komprimere og gjøre setningene mer presise.

Hun var også opptatt av å overføre bloggspråket slik at teksten skulle gi en bloggfølelse. Resultatet er et språk som er ganske utradisjonelt for kokebøker:

– Språket mitt er mer muntlig, og jeg bruker for eksempel både hjerter, søte ordtak og smileys. Men jeg har begrenset meg noe, sier Kristine Ilstad.

 

Utviklet formidlingsevnen
– Mange av mine respondenter har fortalt at bloggen fungerte som inspirasjonskilde til skriving generelt, og at den har hatt mye å si for bokskrivingen deres. Det å skrive blogg er god trening for også å skrive andre steder, forteller Kristin Kvaale.

En slik skriveinspirasjon var det som motiverte Anne Havåg Holter-Hovind til å gi seg i kast boken Fuglefryd, som nettopp har blitt lansert. Da hadde hun blogget i mer enn åtte år.

 

 

– Blogg kan være fin trening i å skrive og spisse budskapet før boken blir til. Jeg har i hvert fall utviklet meg som formidler på grunn av bloggen, og ikke minst har jeg sett hva som fungerer og hva leserne responderer positivt på. Uten støtten fra leserne mine ville det aldri blitt noen bok. Det er de som har hjulpet meg med å utvikle min formidlingsstil, sier Holter-Hovind, som opplever at bok og blogg ofte har flere fellestrekk.

 

 

– Innholdet blir mye det samme, men selve innpakningen, organiseringen og prosessen er nokså ulik. På bloggen får jeg umiddelbar tilbakemelding fra lesere både gjennom statistikk og kommentarer, og jeg kan raskt endre hvis jeg ønsker å utbedre noe. Boken har lengre produksjonstid, og er ikke like lett å redigere i ettertid. Jeg jobber på sett og vis mer i blinde enn jeg gjør på bloggen, men samtidig så er vi jo flere med på å skape boken. I stedet for å kaste ball med leserne, kaster jeg ball med redaktør og designer, forteller Holter-Hovind.

 

Ikke garantert suksess


De store boksuksessene kommer ikke gratis. Det er ikke gitt at en populær blogger også blir populær blant bokleserne.

– Det kan være vanskeligere å etablere seg i bokmarkedet, fordi det går litt tregere enn på nett. Det går gjerne raskere å få mange lesere på kort tid til en blogg.  En bok koster penger, mens bloggen er tilgjengelig og gratis for alle. Jeg tror at bloggernes målgruppe stort sett er et ungt publikum som er mye mer til stede på nett, sammenliknet med de ivrigste bokkjøperne, sier Kristin Kvaale.

Flere av hennes respondenter merket ingen forskjell på bloggens popularitet etter at boken hadde utkommet, noe bloggerne i denne artikkelen også delvis kjenner seg igjen i.

– Jeg har en veldig fin, lojal gjeng som har fulgt meg i mange år og har ikke spesielt mange flere blogglesere nå enn før bøkene. Men navnet mitt er nok blitt mer kjent for flere, sier Kristine Weber.

 

Flere karrieremuligheter


– Bloggen min var allerede stor da jeg ga ut den første boken, og den hadde hele tiden økende besøkstall. Da jeg utga bok nummer en hadde jeg 20.000 unike lesere i uken, og i dag har jeg 35.000. Jeg har nok fått noen flere lesere via bøkene også. Men i stor grad er det nok bloggleserne som har kjøpt bok, fordi de vil ha oppskriftene samlet mellom to permer, sier Sandberg.

En av Kvaales konklusjoner i masteroppgaven omkring dette temaet er at det å skrive bok ikke nødvendigvis gir bedre bloggøkonomi for bloggeren. Det kan imidlertid være et steg i riktig retning karrieremessig, når det gjelder å få prøvd seg på andre arenaer.

– Jeg har begynt å skrive for flere nettsteder og aviser, holde foredrag og bakekurs og har latt meg intervjue oftere, så det ene følger det andre. Boken har helt klart vært med på å skape mer publisitet for meg. I tillegg har jeg satset på sosiale medier, og har nå over 217.000 som følger meg på Facebook og ganske mange tusen på instagram også, forteller Kristine Ilstad, og legger til:

– Det fine med en bok er at du kan holde den i hendene, og den er tilgjengelig på en annen måte enn når man må logge seg inn på nett for å lese en blogg. Bok og blogg supplerer hverandre.

 

Trenden fortsetter


Lite tyder på at trenden med bokutgivelser fra bloggere er på hell. Allerede til våren debuterer enda flere bloggere i bokformatet. Anne Brith Davidsen utgir Kaker og andre søte saker, og motebloggeren Stylista er aktuell med Bak fasaden, en bloggers bekjennelser. Per Øystein Herberg fra Ungkarsbloggen kommer med Vafffeljernets hemmeligheter, og mammablogger Marte Frimand-Anda, kjent fra Casa Kaos, skal lansere Føkk lykke! Magasinet BOK er også kjent med at bloggeren Sophie Elise skriver på sin første bok i samarbeid med Cappelen Damm. Utgivelsedatoen er foreløpig ukjent.