Cappelen Damm satser sterkt på Leseløvene fremover. – Skal appellere til dagens lesere, sier Trohaug.
Cappelen Damm forbereder i disse dager et stort Leseløve-slipp, og en stor nysatsing på Leseløve-bøkene. Denne våren utgir de ni nye bøker i serien, og tilsvarende til høsten. Forlagssjef for Cappelen Damm Barn og unge, Ragnfrid Trohaug, sier at dette er viktig for å skape nye lesere:
– Å få mulighet til å bli en stødig og trygg leser, blir bare viktigere i en kultur som blir mer og mer skriftlig. Leseløvene har hele veien vært en viktig inngangsport inn til lesinga for norske barn, og vi har ei satsing som i sjanger, innhold og uttrykk skal appellere dagens startlesere.
En av endringene forlaget nå foretar er å samle utgivelsen og arbeidet hos én og samme redaktør.
– Det skaper et fokus og en rød tråd i arbeidet. Redaktør Cecilie Kirkaune Bodahl er leseløvegeneral hos oss, og har hovedansvaret for Løveporteføljen, en oppgave hun har tatt fatt på med iver og omtanke for de nyeste leserne.
Sprek trettiåring
– Leseløvene gir ferske lesere gleden det er å lese en hel bok, å framkalle den mestringsfølelsen hos ustø lesere har vært målet hele veien, sier Trohaug.
Leseløvene ble etablert i 1988, og er en sprek trettiåring. Serien har solgt over 1 million bøker siden etableringen, og er i dag Norges største lettlestserie for barn. Nå skal endringene føre til at enda flere unge får glede av løvebøkene:
– Prosjektet har hatt ulike faser og ulik form i løpet av de tretti åra serien har eksistert. Den viktigste endringa vi har gjort nå, er å innføre tre ulike sjangere på de tre ulike lesenivåene vi har: det er klart at man er opptatt av fakta og vitser, selv om man er på startnivået Løveunge, for eksempel. Tidligere var sakprosa en egen kategori i løvene, som krevde at man allerede kunne lese ganske godt. At man kan være seks år og mest interessert i sakprosa, har vi tatt høyde for i serien nå. Dermed kan de yngste fra nå av lese om hai, de nest yngste om verdens søteste dyr og de eldste om kampsport. Denne inndelinga kommer vi til å holde på, forteller Trohaug, og legger til:
– Vi har i tillegg vært opptatt av at leseløvene skal holde det de lover når det gjelder lettlesthet, og her har vi konsultert lese- og skriveekspertise når vi har utforma rammene for lengde, vanskegrad, ordtilfang osv. Lettlesbøker skal være fengende i innhold og utforming, men de skal også være faktisk lettleste.
Konkurrenter
– Leseløvene er en viktig grunnstein i Cappelen Damm-huset, det er et fundament som gjennom tretti år har hjulpet barn til å bli lesere. Det er vi skikkelig stolte over!, sier Trohaug.
Den første Leseløven ble utgitt på Damm og het Frans begynner på skolen av Christine Nöstlinger. Siden den gang har blitt utgitt mer enn 300 titler. Frans begynner på skolen er for øvrig seriens mestselgende enkelttittel, med et opplag på over 52.000. Andre populære Leseløver er bøkene om Otto Monster av Jon Ewo, som samlet nærmer seg 130.000 solgte bøker.
Etter Leseløve har flere forlag utgitt sine egne lettlestserier for barn. Trohaug ser på konkurransen som sunn:
– Konkurranse er både bra og skjerpende, vi har som mål å være best å lettlest.
Og forlaget får fremdeles gode tilbakemeldinger på seriens bøker:
– Responsen på de nye titlene er god, det er tydelig at det er et sug etter både vitser og sakprosa for de yngste leserne, noe som altså er nytt av året.
– Hva er planen fremover med Leseløve-prosjektet?
– Vi skal arbeide videre med profilen slik vi har lagt den nå, og nye overraskelser vil komme etter hvert. Det er bare å følge med!