BARNEBOKPROFIL: – Skrivingen har foregått sporadisk; kvelder, netter, helger og ferier. Jeg er altså en ekte leilighetsdikter, sier Anne Østgård om arbeidet med "ABC for barske barn".
Anne Østgaard (f. 1953) debuterte i 1996 med Historien om Oscar, og har senere utgitt Nette Nellys nese og bidratt i antologier og norskverk. I 1985 meldte hun livslang overgang fra PR-byrå til forlag. Denne våren er hun aktuell med ABC for barske barn – en samling morovers for små og store.
Forfatter: Anne Østgaard
Aktuell med: ABC for barske barn (Cappelen Damm)
Hvorfor skrev du akkurat denne boken:
– Cappelen Damm og Barnas egen bokverden (en av forlagets bokklubber) har lenge hatt et ønske om å utgi en ny ABC. Siden jeg tidligere skrevet litt småville historier på rim for barn i Nette Nellys nese og andre vanvittige vers og bidratt med ditto i et par antologier og flere norskverk, fikk jeg mulighet til å levere noen tekstforslag.
– På grunnlag av disse fikk jeg i oppdrag å gå videre med prosjektet. ABC for barske barn har blitt en samling humoristiske og rampete historier på rim, med elleville og fargesterke illustrasjoner av den unge, dyktige tegneren Johan Reisang.
Tre barnebok-favoritter:
– Jeg har som mange andre hatt Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard som favorittforfattere. Dahls Mathilda og Lund Kirkegaards Gummi-Tarzan rager høyt. Av nyere norske barnebøker kommer jeg ikke utenom Bjørn Rørvik og Per Dybvigs serie om Reven og Grisungen (nettopp solgt til Kina!), Gro Dahles bildebøker og Øyvind Torseters geniale bok Hullet. Av klassikerne slenger jeg frekt og freidig på Mark Twains Tom Sawyer, dermed ble det langt flere enn tre, og jeg kunne nevnt et utall andre…
Hvordan jobber du?
– Jeg har fulltidsjobb i forlag og har en fartstid på over 30 år i bransjen. En lang og spennende reise! Egen skriving har derfor foregått sporadisk; kvelder, netter, helger og ferier. Jeg er altså en ekte leilighetsdikter. ABC for barske barn har også blitt til på denne måten. Mye av «grunnarbeidet» ble lagt på hytta sist sommer. Tidligere måtte jeg alltid skrive et førsteutkast for hånd, og så «føre inn» og redigere på PC. Nå noterer jeg gjerne et og annet på papir, men «forfatter» i stor grad direkte på PC. Noen kan sitter hvor som helst å skrive. Det kan ikke jeg. Omgivelsene, eller kanskje heller atmosfæren rundt meg, har mye å si.
Din egen favorittillustrasjon?
– Det er mange dyktige illustratører jeg kunne nevnt og enkeltillustrasjoner jeg kunne fremhevet, både norske og utenlandske. Men det som kommer til meg er nok barndommens møter med Th. Kittelsens tegninger, og ulike illustrasjoner til folkeeventyrene. Hans tegning av Smørbukk er fantastisk! Men også illustrasjonen til De tre mostrene, som jeg nylig hentet frem i forbindelse med regjeringsforhandlingene mellom Trine Skei Grande, Siv Jensen og Erna Solberg, uten sammenligning for øvrig…
Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn?
– Det må nok ha vært Dikken Zwilgmeyers Anniken Prestgaren (1900), som jeg arvet etter min mor og mormor. Den gjorde sterkt inntrykk fordi Anniken var en slags outsider, sårbar, men sterk, og fordi Anniken til slutt drukner. Boken var så usigelig trist å lese og traff rett i hjertet. At den var velskrevet og opplevdes veldig autentisk spilte nok også inn. Også at hovedpersonen var en jente.
Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?
– Kanskje Selma Lagerlöfs Nils Holgersson, og fått vært med på hans forunderlige reise?
Og hvem ville du helst selv ha vært?
– Da velger jeg meg Askeladden fra Asbjørnsen og Moes folkeeventyr, hvis det er «innafor». Ellers er det nærliggende, men kanskje ikke så originalt, å svare Pippi Langstrømpe?
Hva må en virkelig god barnebok inneholde?
– En god barnebok bør ta barnet på alvor, og invitere det med på en reise der barnets egen fantasi spiller med. Den gode fortelling, trist eller absurd morsom, må være formidlet med språklig frodighet, skape leselyst og -glede – og gjerne utfordre barnets intellekt, språkforståelse og kreativitet.
På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi?
– På de syv hav med Pippi, siden hun har fulgt meg hele livet.