«Lady Macbeth of the fjords»

Pia Tjelta og Kåre Conradi som Rita og Alfred Almers i "Lille Eyolf".

Nationaltheatrets gjestespill i London forrige uke ble en dundrende suksess. Tre fulle hus og skamros i The Guardian for Ibsens "Lille Eyolf", som ble spilt på The Print Room Theatre i Notting Hill torsdag, fredag og lørdag,

The Guardians anmelder Michael Billington skriver at den eneste feilen med oppsetningen er at den bare ble spilt tre kvelder. «Noen må invitere dette ensemblet tilbake til en utvidet Ibsen-periode», skriver han.

– Noen må varsle politiet

Skuespillerne Kåre Conradi, Pia Tjelta, Ine Jansen og Andrine Sæther får alle glimrende kritikker for sine tolkninger, men det er særlig Tjeltas tolkning av Rita Almers som har fått frem store ord hos anmelderen. Han skriver blant annet at når fru Almers, «Lady Macbeth of the fjords», hevder at hun skal vie resten av livet til å ta seg av barn som lider av omsorgssvikt, tenker man at noen må varsle politiet. På engelsk: «When Tjelta’s superb Rita, a Lady Macbeth of the fjords, announces that she intends to devote herself to looking after neglected children, one’s initial response is that the police should be alerted».

Ibsenkompaniet

Foto: Øyvind Elide, Nationaltheatret

Det er den erfarne Ibsen-tolkeren Kåre Conradi som har tatt initiativ til samarbeidet med britene. Det norske Ibsenkompaniet, under ledelse av Conradi, har som mål å sette opp Ibsen på både engelsk og norsk og slik styrke den internasjonale utvekslingen av Ibsenproduksjoner. Conradi spiller rollen som Alfred Almers i forestillingen, som forøvrig ble spilt på norsk også i London, med engelske undertitler.

Les også: I dag inntar Lille Eyolf Notting Hill

Skyld

Foto: Gustav Borgen 1898

Lille Eyolf fra 1894 er et av Ibsens senere dramaer og dreier seg om skyld og ansvarsfraskrivelse. Ekteparet Almers sønn Eyolf ble invalid som spebarn da han falt fra stellebordet mens foreldrene var opptatt med hverandre i sengen. I løpet av stykket mister de ham igjen, og nå for godt, da den mystiske Rottejomfruen lokker ham med seg til sjøen hvor han drukner. Det etterlater en enorm skyldfølelse hos ekteparet, kanskje særlig hos Alfred.

Ibsen antyder dessuten et trekantdrama i stykket der Alfred Almers er på grensen til usunt opptatt av sin halvsøster Asta.

Seksuelt åpenhjertig 

Anmelder Billington skriver videre at det iøyefallende ved oppstningen er at den seksuelle åpenhjerigheten hos Ibsen kommer så godt til syne.

«Pia Tjelta’s Rita can hardly keep her hands off Kåre Conradi’s withdrawn Alfred as he returns from a six-week walking tour in the mountains and unbuttons his shirt with frenzy.»

Lille Eyolf i Sofia Jupithers regi hadde premiere på Nationaltheatret i 2014, og har vært spilt i flere perioder siden det. Neste oppgave for ensemblet blir en teaterfestival i Romania i juni.

 

Du kan lese hele The Guardians anmeldelse her