Kritikerprisen for musikk er i år tildelt Bjørn Rørvik og Gisle Kverndokk for barneoperaen "Purriot og den forsvunne bronsehesten".
– At noen av årets fineste musikalske, tekstlige og performative prestasjoner kommer til uttrykk i en operaforestilling for et helt ungt publikum – det sier mye om vårt kulturliv, sa musikk- og danseanmelder Marte Ørstavik i sin tale til prisvinnerne.
Barnebokforfatter, og nå også librettist, Bjørn F. Rørvik er sammen med komponist Gisle Kverndokk tildelt Kritikerprisen for musikk 2017/2018 for barneoperaen Purriot og den forsvunne bronsehesten.
Forestillingen var en krysning mellom barnekrim og krimparodi med grønnsaker i alle rollene, og hadde uroppføring i mai. Det var Operaens barnekor som både spilte og sang i oppsetningen av den nye operaen, som er bygget på Bjørn Rørvik og Ragnar Aalbus bildebok Purriot og den forsvunne bronsehesten (Cappelen Damm).
– Alt klaffet
Prisen ble delt ut onsdag på Litteraturhuset i Oslo, og i juryen hevdet i sin begrunnelse at operaen var «bunnsolid»:
«Purriot og den forsvunne bronsehesten av Bjørn F. Rørvik og Gisle Kverndokk er en frisk, morsom og velskreven opera for og med barn. Komposisjon, libretto, regi, scenografi, kostymedesign, solister og ensemble fra Operaens barnekor, dirigent, musikere – alle involverte ledd har virkelig lykkes med et fantastisk samarbeid der alt klaffet. Gøy for både voksne og barn. Forestillingen treffer målgruppen samtidig som den er kunstnerisk og håndverksmessig bunnsolid.»
Under samme arrangement ble også Teaterkritikerprisen og Dansekritikerprisen delt ut, og det var Marie Bergby Handeland som ble tildelt sistnevnte for Forfatterbevegelsen, mens Johannes Holmen Dahl ble tildelt teaterprisen for sin regi av Glassmenasjeriet.