Krimfestivalen gjenoppstår i ny drakt

David Lagercrantz på scenen under Krimfestivalen. 2021 (Foto: Slipstream Media)

Aschehoug, Gyldendal og Cappelen Damm går sammen for å videreføre Krimfestivalen.

Så var det likevel ikke slutt: Forlagene Aschehoug, Gyldendal og Cappelen Damm går sammen for å videreføre Krimfestivalen. Festivalen arrangeres 9.-11. mars neste år i de tre forlagshusene.

Krimfestivalen er en gratis festival som har blitt arrangert årlig siden 2012. Cappelen Damm har vært vertskap for Krimfestivalen i ti år. I september kunngjorde Cappelen Damm at forlaget ønsket å gi stafettpinnen videre. Nå går forlagene Aschehoug, Gyldendal og Cappelen Damm sammen for å arrangere Krimfestivalen videre. Neste års festival arrangeres i hvert av de tre forlagshusene i perioden 9.-11. mars. Arrangementene vil foregå én dag på hvert forlag.  Det er foreløpig ikke bestemt hvilke forlagshus som får hvilke ukedager.

– En litt ny drakt

Øvrige forlag som utgir krimlitteratur, blir invitert til å delta med sine krimforfattere. I alle forlagshusene blir det et «crossover-program» ned forfattere fra flere forlag de tre dagene. Med andre ord blir det i utgangspunktet ikke flere Gyldendal-forfattere på Gyldendalhuset enn på de to øvrige arenaene.

Etter hva Bok365 erfarer blir festivalen anelsen nedskalert i forhold til tidligere festivaler, men arrangørene satser likevel på å presentere et fyldig festivalprogram.

– Vi er svært glade for at Krimfestivalen og arbeidet vi har lagt ned i denne festivalen vil leve videre framover om enn i en litt ny drakt, sier Knut Gørvell, salgs- og markedsdirektør i Cappelen Damm.

Står sterkt

– Krimlitteraturen står svært sterkt i Norge. Å gå sammen for å synliggjøre denne sjangeren og videreføre Krimfestivalen er en solid og viktig markering av denne litteraturen, sier Silje Tretvoll, Fungerende forlagssjef og markedssjef for skjønnlitteratur i Aschehoug.

– Krimfestivalen er en flott anledning for publikum til å få møte både norske og internasjonale krimstjerner. Festivalen er også en viktig møteplass der forfattere fra ulike forlag og bokbransjen møtes, sier Jan-Frode Brenna Hansen, Salgsdirektør i Gyldendal Litteratur.

 

371 Delinger