Krig om serieforfattere

Tre store forlag kjemper om nye forfatteres gunst. Alle har utlyst manuskonkurranse med store premier for å lokke til seg potensielle serieforfattere.

Den ene forlaget er Vigmostad & Bjørke-eide Bladkompaniet, som har lang fartstid i seriemarkedet. Den andre er Cappelen Damm-eide Norske Serier, som også lenge har gjort det skarpt i samme marked. Og den tredje er nykommeren Hjemmet, hos Egmont Publishing.

Skrivekonkurranser

Det var Hjemmet/Egmont som først utlyste en skrivekonkurranse med 100 000 kroner i premie og innleveringsfrist 7. mai. Så fulgte Cappelen Damm opp med å utlove 125 000 og innleveringsfrist 1. mai. Og nå har også Bladkompaniet kastet seg inn i kampen om talentene i det verdifulle seriemarkedet. De har doblet premiesummen og utlover 250 000 til vinneren. Leveringsfrist: 22. april.

Ingulstad og Sandemo blikkfang

Blkkfang: Frid Ingulstad

Cappelen Damms Norske serier har lenge utgitt Norges mestselgende forfatter Frid Ingulstad. For å gjøre det kronglete har Egmont lansert henne som jurymedlem i sin konkurranse og blikkfang i sin utlysning. Der er også Margit Sandemo, som har lang fartstid i Bladkompaniet.

Det falt ikke i så god jord hos Ingulstads forlag at hun frontet en konkurranse hos et konkurrerende forlag, og hun har nå trukket seg som jurymedlem.

Storkoser seg 

Koser seg: Margit Sandemo

Bladkompaniet har fremdeles seriedronning Margit Sandemo i sine rekker, og har også fått tilbake Morgan Kane-serien, da de kjøpte Aller i fjor. Bladkompaniet bruker også Margit Sandemos navn for alt det er verd og utlyser skrivekonkurransen «til ære for Margit Sandemo».

Markedssjef Astrid Sømoen i Bladkompaniet sier til BOK365 at Margit Sandemo storkoser seg ved tanken på at hennes serieromaner fortsatt får kvinner 30+ til å drømme om å bli forfattere. – Beste nyheten denne uken, sier hun.

Redaksjonssjef i Egmont, Kjetil Johnsen, opplyser til BOK365 at både Sandemo og Ingulstad debuterte som novelle- og føljetongforfattere i Hjemmet, og at Hjemmet har lang tradisjon i markedet.

Lukrativt område

Norske serieromaner har historisk vært et svært lukrativt område for de dominerende aktørene Cappelen Damm og Bladkompaniet (Schibsted/Vigmostad & Bjørke), med førstnevnte som den klare markedslederen.

Den offisielle Bransjestatistikken opererer med en total nettoomsetning på 152,5 mill. kr i 2016, noe ned fra året før. De siste årene har to av tre solgte bøker på dette området vært Cappelen Damm-utgivelser. I 2016 (de ferskeste tilgjengelige markedsandel-tallene) styrket Cappelen Damm sin posisjon ytterligere, og økte sin markedsandel fra 66,1 prosent til hele 70.7 prosent. Vigmostad & Bjørke gikk anelsen ned, fra 30,9 til 29,3 prosent.

Tunge på serier: Forlegger Arno Vigmostad og markedssjef Astrid Sømoen i Bladkompaniet

Inn i kampen

Nå kaster altså Egmont/Hjemmet seg for alvor inn i kampen om disse kronene.

– Ja, vi vil ut og konkurrere i bokform også, og da ligger serieromaner tettest opp til Hjemmets profil, sier Egmonts Kjetil Johnsen til BOK365. – Dette er også et publikum vi har god kontakt med, og det er bøker vi kan nå våre lesere med. Vi har jo også tidligere vært i bokmarkedet med Hjemmets romanklubb. Nå skal profilen spisses litt opp igjen.

– Hvor stor satsing snakker vi om her?

– Det kommer selvfølgelig an på hvordan det går. Vi ønsker å etablere oss i denne delen av markedet. Og vi er tålmodige. Vi ser mange år fremover, sier Johnsen.

– Aller, som hadde blant annet Morgan Kane i sine rekker, la ned og ble kjøpt opp av Vigmostad og Bjørke. Lært noe av det? 

– Vi er klar over at dette ikke er lett. Det er et marked med ekstremt stor konkurranse. Kanskje mislykkes vi. Men vi er tålmodige, og vi kjenner publikum, sier Kjetil Johnsen.

Spesielt marked

Seriemarkedet er spesielt. Det forventes at en serieforfatter utgir flere romaner, opptil seks, i året og at en serie vil inneholde 20 til 40 bøker i alt. Foregår handlingen mellom 1850 og 1950 er sjansene for å lykkes størst.

– Formen har nok stivnet litt, sier Kjetil Johnsen. – Bøker med handling fra 1860 til 1920 dominerer. Vi ønsker derfor å prøve ting som ligger litt ved siden av malen. Det har også de andre forsøkt, men vi våger å tro at vi har markedsføringskrefter som kan gjøre noe ekstra i denne sammengeng, sier Kjetil Johnsen i Egmont.

Ikke redd for konkurranse

Ikke redd: Oda Skard

Redaksjonssjef Oda Skard i Norske Serier hos Cappelen Damm opplyser at også de har et videre tidsbegrep for enkelte bøker, og at det ikke kreves så mange som seks bøker i året av deres forfattere. Ei heller er de så tidsbundne.

– De seneste bindene i Frid Ingulstads Sønnavind foregår for eksempel på sent femtitall. Det samme gjør Synnøve Eriksens serie Jordbærdamene. Og vi er ikke så redde for å tape terreng. Vi føler oss trygge fordi vi har de største og bestselgende forfatterne.

– Hva synes dere om at Bladkompaniet dobler prispengene og også går inn i krigen?

– Det var ikke så uventet fra Bladkompaniet. Vi bare kjører på som planlagt, sier Oda Skard.